(مقاله صوتی در انتهای صفحه)
قسمت هفتم
متمم
مقدمه
طی شش مقاله پیش که از بهار ۲۰۱۸ تا بهار ۲۰۱۹ میلادی در پژوهشکده اندیشه آنلاین آلمان انتشار یافتند، به زندگی نامه استاد الهی و دستاوردهای او، آثار برجای مانده، و همینطور شخصیت معنوی وی پرداخته شد. اما مدتی پیش، طی یک بررسی ذهنی در مورد همه آنچه تا بحال در مقالات پیش بدان پرداخته شده است، به این نتیجه رسیدم که این سری مقالات به یک متمم نیز نیازمند است تا بتوان ادعا نمود که شَمه ای کلی از زندگی این شخصیت نادر، ارائه شده است. زیرا در این راستا حداقل دو مورد از قابلیتهای او و دست کم سه اصلاحیه معنوی در مورد سیرکمال انسان که بوسیله وی به اجرا درآمده است، مورد بررسی قرار نگرفته است. س
در مورد این اصلاحات باید بگویم که می توان آنها را در مقوله متافیزیک قرار داد. زیرا اثبات آن، بوسیله فاکتها و معیارهای علمی شناخته شده در سیاره ما، فعلن امکان پذیر نیست. از اینرو، خوانندگان این سطور می توانند آن را پذیرفته و یا از اساس مردود بدانند. اما من از آنچه می گویم کاملن مطلع هستم و بدان ایمان دارم. س
گرچه قرار بود مقاله ششم، آخرین مقاله در ارتباط با شخصیت تاثیرگذاری چون استاد نورعلی الهی باشد، اما همانطور که گفته شد، ارائه این متمِم اجتناب ناپذیر می نمود. زیرا در غیر اینصورت برخی از مسائل، ناگفته می ماند. ضمنن از این امر، کاملن آگاه هستم که در مورد اِعمال اصلاحات معنوی به واسطه او، مسائل زیادی وجود دارد که من از آن بی اطلاعم و برخی دیگر از آنچه می دانم، هنوز قابل ارائه برای عموم نیست، زیرا این مطالب فعلن در قلمروی ناگفتنی ها قرار دارند.س
بخش اول: پاسخ به سئوالات به نظم و خطاطی استاد
نظم یا چکامه سرائی استاد الهی
تا آنجا که من اطلاع دارم، چکامه سرائی استاد الهی محدود می شود به پاسخ های وی به سئوالاتی که به شعر یا نظم ارسال می شده است، و چند مورد دیگر مانند تاریخ تولدشان و اصول عقاید و همینطور دیوان نظم ایشان که هنوز انتشار نیافته است. در اکثر اوقات، استاد پاسخ چنین سوالاتی را به نظم کردی و نثرفارسی ارائه می داده اند. س
قبل از پرداختن به اصل مطلب باید بیاد داشت که در این مقاله، هدف، تجزیه و تحلیل مفاد اشعار ایشان نیست، بلکه هدف آنست که مختصرن به این حقیقت اشاره شده باشد که استاد الهی نه تنها در نثر بلکه در ایجاد نظم و چکامه نیز از استعداد سرشاری برخوردار بوده اند. از این جهت، همه ابیات هر نمونه، ارائه نخواهند شد و فقط به دو یا سه بیت از کل شعر، بسنده می شود.س
به چند نمونه در این مورد توجه فرمایید:س
نمونه اول:س
اصول عقاید به فارسی:س
گر بخواهی پی بری از اصل دین این اصول است و عقاید برگزین
اولا ایمان بیاور زان خدا هست بی همتا و فرد نامرئیا
بی شریک است و نزاد و لایموت بهر تعریفش همین بس در ثبوت
...
...
این نظم دارای دوازده بیت می باشد. س
اصول عقاید به کردی:س
متوای بزانی عزیزم اگر متوای بزانی
اصول عقاید دین و مبانی ایدن مواچوم درک کر معانی
اول خداوند نزاد نمردن قادر مطلق بیهمتا و فردن
...
....
س [سند اول]س
این نظم کردی نیز دارای دوازده بیت است.س
نمونه دوم:س
سئوال چهادهم از بخش «اصول عقاید اهل حق» که به زبان کردی مطرح شده است.س
نو وقته صبور ستارالکریم ملک القدس رحمن الرحیم
ایاک نعبدو نورالهی اول زمین ساخت یا گاو ماهی
....
....
این سئوال شامل ۴۳ بند می باشد که به کردی سروده شده است. از اینرو استاد نیز جواب وی را به نظم کردی ارائه می دهد.س
پاسخ استاد به این سئوال:س
سلامم و تو آقای نیک فرجام اشعار نغزت تمامی وانام
دیم سئوالاتت کل هن معما جوابش و رمز کلام باید دا
یعنی هراوطور میردان و تدبیر و کلام کردن تعبیر و تفسیر
من هم ناچارم هرو اوطریق حل کنم معما پریت و تحقیق
ولی تعجبم ایدن پس پی چیش منکر و تعبیر و تفسیر بیت و پیش
باری جوابت ایدن مواچام هر یک و تفسیر مغز سرانجام
.....
.....
ب[سند دوم] س
استاد به این سئوال که به نظم کردی عنوان شده بود، با حدود ۳۰۰ بیت شعر (همراه با ابیات مربوط به سلطان اسحق، بکتر، بنیامین و ...) پاسخ می دهد.س
باید بیاد داشت که شعرپردازی در مورد وقایع طبیعی، چون بارش باران یا درخشش خورشید و یا در مواردی چون عشق سرکش و دوری از یار و یا در بازسازی حالتهای عرفانی، با تشریح وقایع معنوی – فلسفی که نیاز به تفسیر دارد، کاملن متفاوت است و در تاریخ، یا کلن وجود ندارد و یا به نظر من نرسیده است. خاصه آنکه مطلب مورد بحث بین سائل و استاد الهی، از مباحثی نیست که شعرسرائی در آن مورد سابقه داشته باشد. در هر حال، استاد جواب این شخص را در این وسعت، در قالب شعر بیان می کند که اثبات این واقعیت می باشد که وی در ایجاد نظم یا چکامه سرائی از استعداد کم نظیری برخوردار بوده است. س
تفسیر فارسی این جواب را استاد در یازده صفحه به نثر ارائه می دهد و بیست و چهار صفحه بعدی تا پایان صفحه ۳۶۶ را وی به مستندات مربوط به بخشی از این سئوال اختصاص می دهد که شامل خطبه ها، کتب و رسائل، حکمت و موعظه می باشد.س
نمونه سوم:س
در مورد تاریخ تولد خود او:س
هست تاریخ تولد این حقیر چهارشنبه شب، بساعت چهارگیر
چهار تقریبی ز مغرب هم ز ظهر ده، ابا چهارده دقیقه قرب مهر
یازده سپتامبر از میلاد سنج وز هزارو نهصدش کم کن تو پنج
نوزده از سنبله شمسی شمار یکهزار و با دویست هفتاد و چهار
......
.....
آ [سند سوم] س
این نظم دارای یازده بیت شعر می باشد که در آن، تاریخ تولدشان را به تقویم میلادی، شمسی، قمری، ترکی، رومی و غیره تعیین نموده اند. س
شاید برای برخی این شائبه پیش آید که به چه منظور استاد الهی باید این چنین بر روی تاریخ تولد خود تاکید داشته باشد. برای بررسی این امر، ابتدا لازم است به یکی از گفتارهای ایشان توجه نمود:س
س " جشن تولد من ظاهرا چیز کوچکی است، اما بعدن خیلی ریشه میدواند و اثر بزرگی میگذارد؛ کاری است که جزء واقعی شخصیت و مقام این مسلک قرار می گیرد."س
هرساله هنگام تولد استاد الهی در سراسر جهان، در شهرهای بسیاری، جشنهایی برپا می شود. در آلمان در شهر ما، از یازده سال پیش، هر ساله توسط دست اندرکاران پژوهشکده اندیشه آنلاین آلمان، یک سمپوزیوم به مناسبت سالروز تولد ایشان به اجرا درمی آید که طی آن، چندین برنامه علمی به زبان فارسی و آلمانی در مورد برخی آموزشهای استاد در اختیار عموم مهمانان ایرانی و آلمانی قرار می گیرد[مشروح آخرین سمپوزیوم]. نتیجتن، تولد استاد الهی حاثز اهمیت است، زیرا افراد زیادی هر ساله با بخشی از آنچه وی برای نوع انسان به ارمغان آورده است، آشنا می شوند و از آنجا که این جشنها در سراسر جهان در کشورهای مختلف که دارای تقویمهای متفاوتی می باشند به انجام می رسد، از اینرو در دست بودن اطلاعات دقیق در مورد تاریخ تولد ایشان برطبق تقویمهای متفاوت، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.س
نمونه چهارم:س
شهادتین اهل حق:س
یا حق اقرار است، یا حق اقرار است به قطع و یقین اینم اقرار است
اولم یار است آخرم یار است یار خدای یکتا پروردگار است
خالق المخلوق واجب الوجود ایجاد کننده ممکن و موجود
......
.....
آ[سند چهارم]س
این نظم فارسی شامل بیست و دو بیت می شود. شهادتین به نظم کردی نیز دارای بیست و دو بیت شعر می باشد.س
ضمنن استاد در ده بیت شعر، مقام ازلی چهارده شخصیت که آنها را گروه معصومین می نامند تعیین نموده است [سند پنجم] . از آن گذشته، گمان می رود حداقل یک دفتر اشعار از استاد بجا مانده باشد که همراه با آثار دیگر او، هنوز بچاپ نرسیده است. احتمالن این ابیات همان اشعاری می باشند که پدر ایشان تصحیح نموده بودند. س
خطاطی استاد
استاد در هنر خطاطی نیز دارای استعداد زیادی بوده است. آنطور که از آثار بجامانده از وی برمی آید، او در اجرای این هنر، اغلب از اشعار حافظ سود می جسته است. در اینجا به چند نمونه از این آثار توجه فرمائید. س
در هر حال در مورد این جنبه هنری از شخصیت استاد الهی، مطلب به درازا نخواهد کشید و هدف نیز همین اشاره مختصر به این مقوله بوده است. س
به نمونه هایی از خطاطی ایشان توجه فرمائید
بخش دوم: اصلاحات معنوی
در اینجا تنها به سه اصلاحیه اشاره می شود:س
س ۱- برداشتن تنبیه ناشی از خطا
س ۲- برداشتن شهادت برای کسب مقام معنوی
س ۳- از بین بردن فقر و فحشا و طبقات زیر دست و آسیب پذیر اجتماعی
س ۱- برداشتن تنبیه ناشی از خطا
در طول تاریخ معنویت، محصول خطا و گناه در سیاره زمین، عکس العمل و تنبیه بوده است. این بدان مفهوم است که طرز کار در مراکز و سازمانهای ذی ربط در برزخ، برای رسیدگی به سرنوشت انسانهایی که حداقل یک دوره زندگی زمینی را تجربه کرده اند، چنین بوده است که افراد تصمیم گیرنده در برزخ، برای هر خطایی که هر فرد در دوره زندگی ماقبل خود در زمین انجام داده است و ادیان، آنرا گناه می نامند، حداقل یک بخش از یک زندگی زمینی ناخوشایند مابعد را بعنوان تنبیه برای آن فرد در نظر گرفته و به اجرا در می آوردند. برخی اوقات این تنبیه، درست پس از مرگ آن شخص، در فضایی نامطلوب مابین برزخ و زمین در تاریکی و تنهایی به انجام می رسد. از این نوع تنبیهات در بخش متافیزیک پژوهشکده اندیشه آنلاین آلمان گزارشاتی انتشار یافته است. این همه، به غیر از عکس العملی می باشد که بر اثر داده های ثبت شده در سیستم کارما، مطابق با همان خطا یا گناه، در زندگی آتی زمینی هر روح، گریبانش را می گیرد.س
این متد باعث شده است تا افراد در هر زندگی با مشکلات بیشتری برخورد نمایند و این امر، سیاره زمین را از انبوهی از ارواح فروافتاده و عقب مانده از مسیر کمال خود، بطرز فزاینده ای اشباع نموده است. بطوری که این محیط دیگر فضای مناسبی برای درک حقیقت بشمار نمی آید. زیرا انرژی ساطع از این افراد، عمدتن منفی می باشد و اتمسفر از این انرژی سیاه پر شده است. خاصه آنکه مدعیان ادیان و مذاهب در رده های پایین آن دین و مذهب، بقدری خرافات وارد اصل و واقعیت مطلب نموده اند که دیگر نوری از میان سیاهی ناشی از تاریکی جهل و خرافات، قابل مشاهده نیست.س
در این ارتباط، استاد الهی در یک گفتار، بر این امر تصریح دارد که هدفش هموار نمودن راه است تا افراد بیشتری بتوانند حرکت سیرکمال خود را شتاب بخشند. یکی از اقداماتی که وی در این راستا به عمل آورده است، ملغی نمودن سختگیریهایی از این دست در برزخ در برخورد با مقوله گناه می باشد. استاد الهی با برداشتن بخش تنبیهی این سازوکار سیستم قضائی برزخ، کار را برای ارواح فروافتاده به جهنمی به نام سیاره زمین، آسان ساخت. زیرا بعد از این هر روح، تنها باید عکس العمل داده های سیستم کارمای خود را تجربه نمایند و تنبیه، دیگر وجود ندارد. در مورد کد های قبت شده در سیستم کارما نیز همانطور که در مقالات پیش عنوان شد، هر عمل، نیت و فکر نیک، حداقل با یک رزونانس ده برابری روبرو خواهد شد. حال آنکه اعمال، افکار و نیات منفی، رزونانس ندارند و به همان حال باقی می مانند. این بدان مفهوم است که نیکی، حداقل ده برابر پاداش دارد. حال آنکه عمل منفی، فقط به اندازه خودش عکس العمل ایجاد می کند. با این وصف هر عمل نیک، قادر است حداقل، ده کد منفی هم عرض خود را در درون سیستم کارما، پاک و خنثی کند. س
این اصلاحیه، مربوط به همه افراد سیاره زمین است. فارغ از آنکه به چه دین و مذهب و آئینی معتقد باشند و یا اصولن به هیچ چیز اعتقاد نداشته باشند.س
س ۲- برداشتن شهادت برای کسب مقام معنوی
این قسمت مربوط می شود به خلقتهای خاص و یا افرادی که مراحل بالای سیرکمال را طی می کنند و قرار است به یک مقام خاص معنوی دست یابند. تا به این دوره، طرز کار چنین بوده است که افراد نامبرده، باید جان خود را در راه خدا از دست می دادند. به این رخداد، شهادت گفته می شود. قبل از هر چیز باید دانست ، امروزه هر کس به هر دلیلی کشته می شود به او لقب شهید می دهند. حال آنکه این کلمه دارای مفهومی خاص می باشد و شهیدان واقعی تعدادشان بسیار اندک است. به عقیده من افرادی مانند عیسی، نسیمی، حلاج، علی و افرادی در این سطوح، شهیدان واقعی هستند و هر کس که کشته شود را نمی توان وارد این مجموعه نمود. در هر حال، یکی از دیگر اصلاحیه هایی که استاد الهی در این مورد در عالم معنا بوجود آورد، لغو شهادت به مفهوم کشته شدن در راه خدا به عنوان یک شرط لازم برای کسب مقام معنوی خاص می باشد.س
س ۳- از بین بردن فقر و فحشا و طبقات زیردست و آسیب پذیر اجتماعی
استاد الهی در یکی از گفتارهای خود در مورد نحوه زندگی انسانها در زمین در آینده، به اظهار نظرهایی می پردازد که به عنوان پیشگوئی های استاد در مورد آینده انسانها در زمین تلقی شده اند. به قسمتی از این اظهارات توجه فرمائید تا بتوانیم به ادامه بحث بپردازیم:س
س " دنیای آینده مدارس جالبی خواهد داشت. بچه ها در طول سال بجز فروردین و اردیبهشت و خرداد به مدرسه می روند. فقط روزی دو ساعت در آنجا با دستگاهی ، بدون معلم علم فرا می گیرند و حفظشان می شود. بدون زحمت در پانزده سالگی دکترا می گیرند. ده کلاس بیشتر ندارند. بعد از گرفتن دکترا، ماشینی ، لیاقت و کار آنها را معین می کند. به آنها اتاقی جداگانه و مجهز می دهند و در آنجا مشغول کار می شوند. غذا و لباس و بهداشت و مسکن، همه با دولت است. مثلن هر غذایی بخواهند فی الفور برایشان آماده می شود. در اطاقشان که بزرگ هم نیست، تمام وسائل آسایش و راحتی وجود دارد. آنوقت اگر کار اضافه بکنند در مقابلش پول می گیرند. فقط روزی دو ساعت کار می کنند. س
ازدواج به سه طریق خواهد بود: یکی، زن و شوهر قانونی که از یکدیگر ارث می برند و در همه چیز مشترک المنافع هستند. دومی، زن و شوهری نیمه قانونی که از هم ارث نمی برند، سومی زن و شوهر آزاد که هیچگونه تعهدی نسبت به یکدیگر ندارند. این سه قسم هر کدام علامت مخصوص دارند که آنان را از هم متمایز می سازد.س
دستگاهی اختراع خواهد شد که دروغ و تقلب را فاش می کند و اجازه نمی دهد که در اجتماع، اشخاص ناباب فرصت یابند. به این ترتیب هر زن و مردی هم باید به همسرش قناعت کند، زیرا در صورت خیانت، رازش برملا می شود. س
برای زنان باردار، به کمک درجه مخصوصی مشخص می کنند که بچه در چه روز و ساعت و ثانیه نطفه اش بسته شده و در چه دقیقه و ثانیه ای به دنیا می آید. در موقع وضع حمل، به محل مخصوصی می روند و با دستگاهی به خواب می روند و بچه شان بدون هیچگونه درد به دنیا می آید. مادران باید خودشان شیر بدهند. شیرخشک از بین می رود. چنانچه شیر کافی نداشتند، با آمپولها و دستگاه هایی شیرشان می آید. س
در آن زمان، مردم فقط دو ساعت کار می کنند و بقیه اوقات را دور هم بخوشی می گذرانند. کارهای دستی ارزش فوق العاده می یابد و اگر کسی کار دستی نماید، آن را در موزه می گذارند. "س
از طرف دیگر، استاد الهی در پی یک رخداد، به مریدان خود گوشزد می کند که پیشگو نیست و پیشگوئی فقط مختص مبدا اصلی خلقت می باشد. در وهله اول، از مقایسه این دو گفتار چنین برمی آید که تناقضی در کار است. اما کلید حل معما در این حقیقت نهفته است که آنچه استاد الهی در مورد آینده ساکنان سیاره زمین عنوان داشته است، یک پیشگوئی نیست، بلکه در واقع آن چیزیست که بر اساس طرحی که خود او برای تصحیح نحوه زندگی انسانها در زمین ریخته است، لازم الاجراست. به زبان ساده، استاد الهی در مورد وقایعی سخن می گوید که حادث شدن آن حتمی است. زیرا خود او این طرح را رقم زده است.س
با این اوصاف، طبق این اصلاحیه که برای نوع انسان در زمین بسیار اساسی و مهم می باشد، در روزگاری نه چندان دور، فقر و فلاکت، تنگدستی، جنگ و خونریزی از بین خواهد رفت و در پی آن، فساد و فحشا نیز از زمین رخت برخواهد بست و نتیجتن طی مسیر بطرف کمال روحی، هموار خواهد شد و افراد زیادی خواهند توانست به انتهای مسیر برسند و به خانه خود بازگردند.س
آنچه عنوان شد فقط بخشی از آنچیزی می باشد که استاد الهی در مورد نوع انسان در زمین به انجام رسانده است. در حال حاضر بررسی اقدامات دیگر ایشان در این بعد و در ابعادی دیگر، جایز نیست. زیرا ممکن است برای افراد ناآشنا با چنین مسائلی، حقایق محض، افسانه جلوه نمایند.س
پایان بخش متمم
...............................................................................................................................................
شناسنامه این مقاله
تحقیق و پژوهش: فرامرز تابش
:منابع
آثار استاد الهی
و همینطور کتابهای «دانشگاه سیرکمال استاد الهی» س
و
«انسان از دیدگاه دانشگاه سیرکمال»
نویسنده: فرامرز تابش
کد ثبت در آرشیو فصلنامه اندیشه آنلاین آلمان:س
FaramarzTabesh_OstadElahi_aowdjihd jhedväbhv-hsjhn hgid-rslj aal
...............................................................................................................................................
مقاله بصورت صوتی برای نابینایان
کلیپ مناجات استاد الهی- سیرکمال
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر