۰۶ آذر ۱۳۹۹

پاسخ به سئوالات شما، سری چهارم




--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

07.12.2020
                                                                                                    
سوال 
سلام. کسی که در استخدام در یک شغل دولتی، با دستکاری سن تولد شناسنامه خود را کم سن تر نشان دهد تا شرط سنی استخدام، مانع جذب وی نشود.حقوق دریافتی چنین شخصی براساس آموزه های استاد الهی، چگونه است؟س
جواب 
با سلام.  ببینید برای پاسخ دقیق به این سئوال، لازم است یک بحث الهیاتی-فلسفی عمیق ارائه شود که نه من وقت نوشتن آن را دارم و نه شما حوصله خواندن آن را. اما بطور کاملن خلاصه و عمومی می توانم بگوئیم، اگر عملی که انجام می دهید، از شما و خانواده شما دفع شر و فقر می کند و ضمنن به دیگران نیز ضرری نمی رساند، انجام آن از نظر من بلامانع است، زیرا خود فقر ده ها مشکل ، فساد و درد سر ببار می آورد. برای شخص باهوشی چون شما همین قدر کافی است. با
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
14.11.2020
                                                                                                     
سوال 
سلام.  آیا کتاب های مقدس چون قران و انجیل از طرف مبدا خلقت بوده یا صرفا ، ساخته و پرداخته پیامبران بوده برای اداره کشور در زمان خاص خود.س
جواب 
ببینید واقعیت آن است که برای رسیدن به حقیقت، لزومی ندارد که ما در پی بی اعتبار کردن ادیان و مذاهب باشیم. برای دانشجویان استاد الهی یادآوری یک نکته از اهمیت خاصی برخوردار است و آن اینکه: س
س« نیکوان هم هر کسی در هر مقام      گشت معروف بر تو واجب احترام»س
 با این حساب جستجو در مورد اینکه آیا این کتب مقدس، نوشته پیامبران بوده اند و یا مستقیمن از مبدا خلقت آمده اند نیز ما را بجائی نخواهد رساند، زیرا فرضن به قول شما، این کتب نوشته پیامبران باشد، در اینصورت بازهم خطائی انجام نشده است، زیرا وقتی بپذیریم که آن فرد، پیامبر است، بنابراین او می تواند پیام خود را مکتوب کند. اما اگر شما این امر را نپذیرید، در اینصورت مجبور هستید پیامبری پیامبران را نیز زیر سئوال ببرید که خروجی چنین جستجویی به نفی وجود نظم دهنده کل، خواهد انجامید.س 
از آن گذشته نباید فراموش کرد که این کتب در زمان خود آن پیامبران نوشته نشده اند. بنابر این می تواند از نظر عقلی آنچه شما می گوئید صحیح باشد، اما علیرغم آن نمی توان ریشه اصلی ادیان را نفی نمود، زیرا در هر حال وقتی شخصی پیامبر شد، آنچه می گوید قابل تامل و تفکر است. البته صرف نظر از همه خرافاتی که در طول تاریخ به آن گفتارها اضافه شده اند.س
بنابر آنچه مختصرن گفته شد، بهتر و عاقلانه تر آن است که یک جستجوگر حقیقت بدنبال خود حقیقت باشد نه آنکه سعی در تخطئه ادیان کند. البته همانطور که گفته شد، در اینکه خرافات بسیار زیادی وارد همه ادیان شده است هیچ گونه شکی نیست. خرافاتی که مانند ابری تیره روی حقیقت را پوشانده اند و یافتن درست از نادرست را تقریبن غیرممکن ساخته اند. به همین منظور و در همین راستا استاد الهی برای یافتن حقیقت به ما یک فرمول داده اند و آن اینکه:س
س" ببین می خواهی دیگران با تو چگونه رفتاری داشته باشند، تو نیز با دیگران بدین گونه رفتار کن و هرآنچه برای خود نیک می دانی و می خواهی با تو بدین شکل رفتار شود، تو نیز با دیگران بدان شکل رفتار کن و از رفتار بر ضد آن پرهیز کن." (رجوع شود به مقاله اصول عقاید استاد الهی قسمت اول و دوم)س
 به هر اندازه که چنین رفتار کنی، به حقیقت نزدیک تر خواهی شد و دیگر لازم نیست وقت بسیار پرقیمت خود را صرف این امر نمائی که آیا قرآن و انجیل ساخته و پرداخته پیامبران بوده اند و یا خیر. بدیهی است که لازمه این امر، اعتقاد به یک نظم دهنده کل می باشد. ولی حتی اگر به خدا هم اعتقاد نداشته باشی و به فرمول توصیه شده توسط استاد الهی رفتار کنی، به مرور زمان، ایمان به مبدا خلقت در تو بیدار خواهد شد. زیرا جوهر و مخرج مشترک دستورات همه ادیان از ابتدای خلقت تا به امروز و از امروز تا انتهای جهان در این توصیه استاد نهفته است و همیشه کاربرد دارد و جواب می دهد.س
در انتها لازم به یادآوری است که احترام به موضوع و یا فردی خاص ، با اعتقاد به آن فرد و یا موضوع، دو امر متفاوت است.س

امیدوارم با این مختصر توانسته باشم پاسخی قانع کننده به سئوال شما داده باشم.س

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

06.11.2020
                                                                                                      
 سوال در مورد مقاله اجباری نبودن حجاب 
سوال 
سلام ممنون از مقالات بسیار مفید و‌خوبتون. یک سوال داشتم درباره مقاله حجاب اونم اینکه همونطور که خودتون گفتین حجاب بیشتر مربوط به رفتار و پوشاندن عورت در نظر گرفته شده. سوال اینکه پس چرا در یکی از همان آیه ها افرادی نام برده مانند پدر و پسر و... که نیازی نیست حجاب داشته باشه که اگه منظور حجاب عورت باشه که با این قضیه مغایرت داره چون بازم برای اینها باید پوشیده باشه.س 
و سوال دوم در مکان هایی مانند باشگاه های مختلط که لباس ورزشی تنگ دارند بانوان این با حجاب مغایرت داره یا نه؟

جواب 
با سلام و با تشکر از سوال هوشمندانه شما.س
این مطلبی که مورد سوال شماست مربوط است به سوره نور آیه سی و یکم که ترجمه آن از الهی قمشه ای بدین شکل است:س
س "و زنان مؤمن را بگو تا چشم‌ها (از نگاه ناروا) بپوشند و فروج و اندامشان را (از عمل زشت) محفوظ دارند و زینت و آرایش خود جز آن‌چه قهراً ظاهر می‏شود (بر بیگانه) آشکار نسازند، و باید سینه و بر و دوش خود را به مقنعه بپوشانند و زینت و جمال خود را آشکار نسازند جز برای شوهران خود یا پدران یا پدران شوهر یا پسران خود یا پسران شوهر یا برادران خود یا پسران برادران و پسران خواهران خود یا زنان خود (یعنی زنان مسلمه) یا کنیزان ملکی خویش یا مردان اتباع خانواده که رغبت به زنان ندارند یا اطفالی که هنوز بر عورت و محارم زنان آگاه نیستند (و از غیر این اشخاص مذکور احتجاب و احتراز کنند) و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود. و ای اهل ایمان، همه به درگاه خدا توبه کنید، باشد که رستگار شوید. "س
همانطور که از این ترجمه بسادگی قابل استخراج است، بحث بر سر چند چیز است به شرح زیر:س
زنان، س
س 1- از نظربازی منع شده اند. س
س 2- باید آلت تناسلی خود را نگه دارند.س
س 3- زینت آلات خود را آشکار نسازند.س
س 4- سینه و شانه های خود را از دید غیر بپوشانند.س
س و البته موارد دیگر که مورد بحث ما نیست.س

بنابراین می بینید که مطلقن بحث بر سر پوشاندن موی سر نیست، بلکه این آیه نوع حرکات و رفتار زنان سنگین را در مقابل مردان ترسیم می کند. باید یاد آور شد که در همین جهان غرب، اکثریت مطلق زنان، بدون آنکه از این آیه باخبر باشند، همه مفاد آنرا تمام و کمال رعایت می کنند و بسیار سنگین و وزین در اجتماع دوش به دوش مردان به فعالیت می پردازند و مشکلی هم از این بابت پیش نیامده است.س
در همین آیه تاکید بر آن است که " ... و باید سینه و بر و دوش خود را به مقنعه بپوشانند و زینت و جمال خود را آشکار نسازند جز برای شوهران خود یا پدران یا پدران شوهر....."س
این بدان مفهوم است که زنان می توانند مقنعه خود را نزد افراد نام برده شده فوق بردارند. کدام مقنعه؟ آن شالی که شانه ها و سینه های آن زن را می پوشاند. (رجوع شود به اصل مقاله)س
در این مورد لازم است کمی توضیح داده شود. و آن اینکه برای درک این آیه باید شرایط صدر اسلام را در نظر داشت که عمومن افراد بی بضاعت به این دین نوظهور گرویده بوده اند. لباس این افراد شامل یک تکه پارچه بلند که به شکل یکسره دوخته شده بود، بوده است. با گرمای شدید آن منطقه، پر واضح است که این البسه نمی توانسته اند ضخیم باشند و احتمالن تا حدودی مندرس و بدن نما نیز بوده اند که در بسیاری از موارد باعث نوعی هرج و مرج در روابط جنسی مابین زن و مرد می شده است. درست به همین دلیل است که آنهمه در مورد نگه داشتن فرج، به زنان و در جای دیگر حتی به مردان تاکید شده است. بنابراین تاکید بر پوشاندن شانه ها و سینه ها که محرک شهوت است، بوسیله شال یا پارچه ای به نام مقنعه بر این اساس است و هرگز منظور پوشاندن موی سر نیست. س
مسئله بسیار مهم دیگر آنکه، همین مقدارهم که در این مورد در این آیه و آیه های دیگر آمده، بصورت یک پیشنهاد آمده است و نه یک حکم غیرقابل عدول . زیرا گفته شده است "... و این برای آنها بهتر است." س
در انتها باید عرض کنم که برخی از موارد فقهی در طول تاریخ به تواتر افتاده اند در صورتی که در اصل و ریشه خود، دارای حقیقتی ازلی نمی باشند، از جمله همین امر اجباری بودن حجاب به مفهوم پوشاند موی سر. بسیاری از محققین اسلامی برای اجتناب از درگیری با محققین پیشین، به تاکید مستقیم و یا غیرمستقیم همان مطالب پرداخته اند. از این نوع موارد در کتاب المیزان مرحوم علامه طباطبائی می توان یافت که به نظر می آید ایشان برخی مطالب را بطور ضمنی و نه مستقیم مورد تایید قرار داده اند از جمله امر " لهو الحدیث..." که محققین پیشین و همدورۀ ایشان به موسیقی نسبت داده و بر آن اساس موسیقی را حرام دانسته اند، ایشان در توضیح لهوالحدیث، موسیقی را هم در میان مثالهای دیگر جای داده اند ولی در تفسیر مستقم نامی از موسیقی نیاورده و آنرا "..سخنى كه آدمى را از حق منصرف نموده و به خود مشغول سازد..." تفسیر نموده اند.س
بنابر این، به مسئله تواتر، به عنوان دلیل صحت یک موضوع فقهی نیز نمی تواند آویخت زیرا گذشته از آنچه فوقن گفته شد، دو عامل زیر همیشه باعث شده است یک امر فقهی به تواتر درآید:س
س 1- ترس از چوب تکفیر خشکه گرایان و تندروها
س 2- لزوم همرنگ جماعت شدن، برای حفظ موقعیت در آن محیط

پاسخ سئوال دوم شما آنکه در همین کشورهای غربی، مردان و زنان با لباسهای مخصوص هر ورزش، بطور مختلط در سالنهای ورزشی حضور به هم می رسانند و هرگز دیده نشده است که از این بابت مشکلی پیش بیاید. زیرا از ابتدا دختران و پسران را از هم جدا نمی کنند، بلکه آنها را آموزش می دهند. مسلمن این امر باعث عادی شدن وضعیت فیزیکی زن و مرد برای یکدیگر است.س

نتیجه گیری کلی آنکه:س
از نظر عرفانی و ریشه ای، هر انسان وزین ، خانواده دار و متشخص، چه زن و چه مرد موظف است کنترل چشم و احساسات خود را در دست گیرد. زیرا وادار کردن زنان به پوشاندن موی سر به بهانه اینکه مردان تحریک می شوند، یک اشتباه بزرگ است که ظلمی فاحش به زنان محسوب می شود. س
البته اگر برخی زنان به دلخواه خود و بدون فشارهای مستقیم و غیرمستقیم راغب به استفاده از حجاب باشند، کسی نباید مزاحم آنها شود زیرا حقوق بشر برای این گونه بانوان نیز معتبر است. س
باید بیاد داشت، هم اکنون نیز تعدادی از آیت الله های وزین به امر اجباری نبودن حجاب اشاراتی نموده اند.س

گذشته از همه آنچه فوقن گفته شد، هدف من از ارائه چنین مقالاتی، چه در مورد دین اسلام و چه در مورد همه ادیان دیگر، آن است که تا آنجا که از دست و قلم و فکرم برمی آید خرافه و افراط گرائی را از واقعیت ادیان فیلتر کنم. زیرا تندروی و افراط گرائی دینی، مردم را از دین، مذهب و خدا بیزار می کند. در هر حال این امر تنها بخش بسیار کوچک از تحقیقات ما در پژوهشکده اندیشه آنلاین آلمان است.س
امیدوارم توانسته باشم تا حدودی به سوال شما پاسخ بگویم.س


با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

01.11.2020
                                                                                                          
سوال 
من وجود خدا را باور ندارم، ولی از تحقیق در این باره دست برنمی دارم. با مطالعه برخی مقالات شما متوجه شدم این مقالات از استخوانبندی قوی علمی برخوردار است، از اینرو می خواهم بدانم، وجود خدا را چگونه اثبات می کنید؟

جواب 
ببینید بحث بر سر کلمه نیست، اگر مشکل شما با اسم خدا، الله، یهوه، برهما، اهورامزدا و غیره است، همه آنها را فراموش کنید و ببینید آیا معتقد به یک نظم دهنده ماورائی هستید یا خیر. اگر می بینید که حتی وجود یک نظم دهنده را نیز قبول ندارید، پس باید به یک بی نظمی و هرج و مرج در کهکشانها معتقد باشید، چیزی که عملن وجود ندارد و ما شاهد آن هستیم که علم نیز به یک نوع نظم غیرقابل تردید معتقد است و همه دانشمندان هر روز در صدد کشف جزئیات این نظم هستند. به علاوه باید یادآوری کنم که همه دانشمندان بسیار سرشناس جهان، خداباور بوده اند، بطوری که آلبرت اینشتین می گفت: "برای من تنها این مهم است که بفهمم، خدا چگونه می اندیشد، باقی مسائل مطالب فرعی می باشند."س
گذشته از همه آنچه گفته شد، با آشنائی با مقالات ما در مورد جهان هستی، به مرور با واقعیت یک نظم دهنده حقیقی آشنا خواهید شد و خواهید فهمید او چگونه می اندیشد. من تصور می کنم شما و میلیونها نفر دیگر که خداباور نیستند، تنها با تفسیرات تند و تیز و خشکه گرایانه ای از مفهوم خدا مخالف هستید که توسط قشریون در ادیان مختلف ارائه شده اند.س 

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

31.10.2020
                                                                                                          
سوال 
با عرض سلام و ..... آیا اگر قلب یک شخص را به شخص دوم پیوند بزنند، در خُلق و خو و احساسات آن شخص دوم، تغییری ایجاد می شود و یا خیر. دلیل آن چیست؟س
جواب 
خیر تغییراتی در احساسات و اخلاقیات آن شخص دوم بوجود نمی آید زیرا آن شخص دوم همواره خودیت حقیقی خود را حفظ می کند و روح بشری که در ارتباط با ارگانهای بدن از جمله قلب می باشد نیز بخشی از خودیت حقیقی آن شخص است. با این حال اگر خود قلب، مشکلاتی هرچند کوچک داشته باشد، در ارتباط ارگانیک آن قلب با اعضای دیگر، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. س 

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

01.10.2020
                                                                                                          
سوال 
با درور و عرض خسته نباشید، سئوالی دارم که خدمتتان مطرح می کنم.س
شما در مقالاتی که به فارسی انتشار داده اید، نفس[1] را بخوبی ترسیم نموده اید و نحوه شکل گیری آنرا از مرحله حیوانی و انتقال آنها به مرحله بشری و سپس به مرحله انسانی بخوبی تشریح کرده اید، اما در مقالات انگلیسی و آلمانی که من می فهمم و مطالعه می کنم (حتما در مقالات فرانسه، اسپانیای و عربی هم همینطور است) نفس را مساوی با اِگو[2] قرار داده اید. آیا از این عمل، هدف خاصی دارید؟س
[1]Nafs  
[2]Ego  
جواب 

ببینید اطلاعات غربی ها از مطالب عرفانی بسیار محدود است و این مقوله ها را در حوزه متافیزیک قرار می دهند. س
من شخصن، در زمینه فعالیتهای خودم در راستای شناساندن تفکرات و جهان بینی استاد الهی، دو دسته مقالات را برای غربی ها انتشار داده ام. دسته اول در قالب «علوم تلفیقی» می باشد که در آنها، مطالبی مانند مقوله نفس را از طریق علمی شرح داده ام. و دسته دوم با نام «موضوعات دانشگاه  انگلیسیآلمانی » . در این مقالات دسته دوم سعی کرده ام غربی ها را با اساس اعتقادات و جهانبینی استاد الهی آشنا کنم. از آنجا که در این سری مقالات، هدف، مطالب دیگری بوده است، هرکجا که کلمه نفس آمده، آن را به سادگی مترادف اِگو قرار داده ام و این امر به دو دلیل بوده است: دلیل اول آنکه به خواننده مقاله بطور بسیار سطحی یک مفهوم قابل درک را ارائه دهم تا بتواند باقی مطلب را دریابد و دلیل دوم آنکه: ذهن خواننده مقاله با تشریح علمی کلماتی که هدف اصلی مقاله نمی باشند و توضیح مجدد آنها، باعث پیچیده شدن بیهوده مقاله می شود، به انحراف کشیده نشود. س
از آنجا که افرادی دیگر نیز از من خواسته اند طی مقاله ای، با زبانی ساده و قابل فهم برای همه، نفس و اِگو و ارتباط آن دو با یکدیگر را توضیح دهم، بزودی، اگر عمری باشد، این کار را خواهم کرد.س

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

28.09.2020
                                                                                                       
سوال 
آیا تبعیض مابین زن و مرد وجود دارد ؟ آنهم به خواست خدا؟

جواب 
هیچگونه تبعیضی مابین زن و مرد وجود ندارد و هر دو در همه زمینه ها یکسان می باشند و در روز اول ایجاد نوع انسان، هم نوع مرد و هم نوع زن باهم خلق شدند . بنابراین هیچ برتری یکی بر دیگری ندارد. به خرافات توجه نفرمائید.س

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

05.09.2020
                                                                                                          
سوال 
سلام. فایده مراسم و عزاداری محرم چیست؟ آیا کار بیهوده ای نیست؟ آن هم در حد ۱۴۰۰ سال! دیدگاه دانشگاه سیر کمال را میشه بفرمایید
جواب 
 ما در دانشگاه سیرکمال اعتقادی به هیچگونه عزاداری نداریم و حتی برای رحلت استاد الهی نیز عزاداری نمی کنیم، البته کاری به اعتقاد دیگران هم نداریم. اعتقادات هر شخص و یا گروهی برای خود ایشان محترم است و ما نیز به آن احترام        می گذاریم..س

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

12.08.2020
                                                                                                           سوالات در مورد مقاله بند اتصال کوانتمی مابین خودیت حقیقی و بدن فیزیکی 
سوال اول
شما در مقالات پیش در مورد روح ملکوتی گفته بودید که روح ملکوتی مستقیمن از خدا خلق می شود و ارتباطی به ماهیت ندارد، ولی اینجا می گویید که نحوه ایجاد خودیت بدست ماهیت داده شده است. این دو موضوع با هم معایرت ندارد؟س
جواب 
در اینجا صحبت از خلقت نیست بلکه نحوه ایجاد و شکل گیری خودیت حقیقی مورد نظر است که سازوکار آن بطور قطع در اطلاعات اولیه که بدست ماهیت رسید ثبت بوده است تا او قوانین را به اجرا درآورد. از طرف دیگر ایجاد روح بشری، بطور مستقیم بدست خدا نیست.س

سوال دوم 
بازهم شما در مقالات مربوط به روح بشری گفته بودید که کار روح یشری تنظیم همه فعل و انفعالات مربوط به بدن فیزیکی می باشد. اما اگر درست فهمیده باشم در اینجا صحبت از دستورات خودیت برای بدن است. لطفن کمی توضیح دهید.س
جواب
بله شما درست می گوئید . در اینجا نیز دو نوع دستور برای بدن فیزیکی وجود دارد. نوع اول دستورات مربوط به حیات بدن فیزیکی می باشد که مسئول آن روح بشری می باشد و روح ملکوتی بطورکلی در این ارتباط نقش اصلی را بازی نمی کند و نوع دوم، حرکات و عکس العمل های ارادی که ناشی از پدیده تفکر است می باشد که مسئول آن روح ملکوتی می باشد. اما این دو روح درهم آمیخته اند و دائمن با یکدیگر در حال تبادل اطلاعات و یا تخاصم می باشند. این مسائل را به مرور بطور عمیق تر مورد بررسی قرا می دهیم. برای این مقاله تا همینجا کافی است.س
 با سپاس از توجه شما

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

07.08.2020
                                                                                                           سوال 
با سلام 
در بحثهای سیاسی همیشه صحبت از مشروعیت یک جریان و یا یک شخص سیاسی می باشد ولی به عقیده بنده این کلمه درست درک نشده است . نظر شما چیست؟س

جواب
کاملن حق با شماست. مشروعیت به مفهوم تائیدیه شرعی گرفتن می باشد. در تمام ادوار گذشته در هر کجای زمین هرگاه حکومتی برپا می شد سعی می نمود بیش از هرچیز با صاحبان قدرت دینی ارتباطی بسیار نزدیک داشته باشد تا بتواند  بوسیله شرع مربوط به آن دین، مورد تایید قرار گیرد تا مردم راحت تر زیر فرمان آن حکومت قرار گیرند. این امر در همه ادیان، موضوعی عادی بوده است و حتی در دین هندو که به عقیده من، قدیمی ترین دین جهان است نیز وجود داشته و طبقه برهمن به حکومت مشروعیت می داده است. البته کلمه مشروع به مفهوم شرعی بودن، یک کلمه عربی می باشد. به تدریج در کشورهای مسلمان این امر ریشه دواند و معممین و پرچمداران شریعت، چه سنی و چه شیعه، هر چیز را وقتی صحیح می دانستند که مُهر مشروعیت از طرف آنها بر آن امر استوار شده باشد. متاسفانه بسیاری از سیاستمداران ما به عمق این کلمه واقف نبوده اند و یا شاید مفهوم آن را ندانسته و نمی دانند، از اینرو در هرکجا که منظورشان، " اعتبار و معتبر بودن " باشد، از کلمه مشروعیت استفاده می کنند. حال آنکه در دنیای کنونی، تقریبن در هیچ کشوری، حکومت از دین مشروعیت نمی گیرد، بلکه برای استواری خود محتاج تاییدیه مردم است و نه دین.س 

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

07.08.2020
                                                                                                           سوال 
با سلام 
آیا دشمنی با خدا گناه است یا یک اشباه محاسباتی؟س

جواب
دشمنی با خدا از اساس غیرممکن است زیرا واقعیت وجودی یک انسان همان ذره ای می باشد که او را با خدا در ارتباطی شخصی، منحصربفرد و تنگاتنگ قرار می دهد. همه اشخاصی که خود را دشمن با خدا فرض می کنند و یا وجود او را از ریشه  نفی می کنند در واقع با تعاریفی به مخاصمه پرداخته اند که از طرف مشتی تندروی مذهبی بی مایه و اصولن دور از خدا، به توده های مردم ارائه شده است. تعاریفی نادرست که در آنها، ترس و وحشت از خدا، یک جزو جدائی ناپذیر بوده است و همین امر باعث شده که میان برخی افراد با خدای درون خود، اختلافی روانی و نه روحی و ضمنن موقتی ایجاد شود. به گفته عارفان حقیقی هندو، خدا شیرین است. البته خدای حقیقی که عشق خالص است و نه خدای تندروهای مذهبی.  س 

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

07.08.2020
                                                                                                           سوال 
با سلام و ...........س
خواهش می کنم ریشه دروغگوئی در انسان بخصوص در ما شرقی ها را توضیح دهید. با تشکر از شما
جواب
بطور خلاصه آنکه:س
دروغگویی ریشه در ترس دارد ولی یک صفت خالص حیوانی نیست زیرا حیوان دروغ نمی گوید.  این ترس، از آنجا ناشی می شود که شخص، از پیش الگوهای روانی خاصی را به عنوان هدف برای خود تعریف و تعیین نموده است و در انجام آن به هر قیمتی پافشاری دارد. گفته شد به هر قیمتی، اما باید دانست این امر در افراد متفاوت متغیر است. س
باید دانست دلیل ترس نیز عدم آگاهی می باشد که ریشه در خامی و یا عقب ماندگی روحی اشخاص درغگو دارد. البته برخی مصلحت ها که باعت دروغ سفید یا مصلحتی می شود، به این مفهوم که خطری را از دیگران رفع می کند بحث دیگری        می باشد.س
صفت دروغگوئی یک صفت پیچیده مربوط به نوع انسان است. حتی موجودات غیرقابل روئیت ساکن زمین نیز دروغ نمی گویند. این صفت ارتباطی به شرق و غرب جهان ندارد بلکه همانطور که گفته شد به دو عامل زیر وابسته است.س
 درجه سیرکمال روحی شخص-   
موقعیت و شرایطی که شخص در آن گرفتار آمده است-  

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

07.06.2020
                                                                                                           سوال 
سلام.استاد الهی میفرمایند که اگر کسی برای بهشت عبادت کرده باشد، تا وقتی که اجرش تمام شود در بهشت میماند، وقتی که اجرش تمام شد، دوباره به گردش دون به دون وارد میشود تا اتمام ضرب العجلش و تعیین تکلیف قطعی.  مگر بهشت و جهنم یا کمال در انتهای گردش دون به دون و تعیین تکلیف قطعی نیست؟ 

جواب
در اینجا منظور بهشت موقت است . این بدان مفهوم است که در صورتی که مدت زمان تعیین شده به انتها نرسیده باشد و شخصی به نیت آنچه اصطلاحن بهشت گفته می شود، اعمال مثبت انجام داده باشد، در برزخ،  متعادل با آنچه انجام داده در محیطی بسیار خوب و دلچسب قرار می گیرد تا کِردیت او تمام شود و بعد او را مجددن به یک زندگی زمینی دیگر می فرستند. س

بهشت یا دوزخ ابدی زمانی است که مدت زمان تعیین شده به پایان می رسد و آنگاه همه آنچه از ابتدای خلقت یک روح انجام شده محاسبه می شود و مطابق با آن، در یکی از طبقات آن دو جهان قرار می گیرد. ضمنن باید دانست بهشت چیزی نیست جز آنچه شما در تصور خود دارید، یعنی انواع لذتهای مادی که بصورت نشئه غیرمادی ایجاد می شود، حتی صحنحه ها، واقعیت مجازی دارند ولی کاملن مادی حس می شوند. در سوی مقابل، دوزخ نیز به مفهوم عدم آن امکانات و نشئگی ها می باشد و با دلهره و دلشوره نیز همراه است. س

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

29.05.2020
                                                                                                           سوال از کانال یوتیوب پژوهشکده اندیشه آنلاین آلمان 
سلام آقای تابش
متشکرم بابت جمع‌آوری این اطلاعات و در اختیار قرار دادن بی‌د‌‌ریغشان برای جویندگان راه کمال! سوالی داشتم : طبق سخنی که از استاد الهی در دقیقه ی ۱۹:۰۰ نقل قول شده، به چه دلیل سیر و مکاشفات روحی موجب مسدود شدن سیر کمال می‌شود؟ یا اینکه منظور از سیر و مکاشفات روحی در اینجا دقیقا چه چیزیست که مختل کننده‌ی سیر کمال انسان می‌شود؟ 

جواب
سیرکمال با زبانی بسیار ساده، به مفهوم یافتن و به اجرا درآوردن قوانین ازلی می باشد که باعث رشد طبیعی روح می شوند . تا حدی که آن روح قدرت بازگشت به مبدا اصلی خود را می یابد. فرض کنید شما می خواهید از تهران به شیراز بروید و زمان محدودی را در اختیار دارید. حال اگر در کنار جاده بنشینید و مشغول تماشای محیط اطراف شوید، زمان از دست می رود و ممکن است هرگز در زمان تعیین شده به مقصد نرسید. مضاف بر آن، برای شخصی که ماموریت ندارد، ریاضت کشیدن برای کشف و کرامات، یک کار عبث است زیرا نیت، رسیدن به مقصد نیست و این عمل معمولن دو مشکل اساسی را ایجاد می کند.س
 اول آنکه آنچه برایش کشف می شود(اگر بشود) معمولن حقیقی نیست و دوم آنکه آن فرد از این عمل خود به مرور مغرور می شود. زیرا به سرعت برای این فرد این تصور پیش می آید که به مقامی رسیده است. بدیهی است غرور از جمله صفاتی است که بشدت روح را زمین می زند. و سوم آنکه از دیدن برخی پدیده های نادیدنی غرق در شعف کاذب می شود و مانند یک معتاد، دائمن به دنبال یک محیط و کنج خلوتی می گردد تا به مشاهداتش ادامه دهد. بنابراین، دو عامل غرور و شعف کاذب چنین شخصی را از کار کردن بر روی نقاط ضعف خود بازمی دارد. در این گیرودار، زمان به سرعت از دست می رود و روح بجای پیشرفت، پسرفت می کند. این همان مشکلی است که تقریبن همه جوکی های هندی با آنهمه کشف و کرامات و معجزاتشان بدان گرفتار می باشند و با قاطعیت به شما می گویم، اکثریت مطلق آنها هرگز به مقصد نخواهند رسید.س

دوست عزیز آنچه عرض شد، به زبان ساده و بسیار خلاصه شده بود، زیرا برای بررسی علمی "ضرر بدنبال کشف و کرامات بودن"، به نگاشتن یک مقاله کامل، نیاز است که شاید اگر فرصتی بود این کار انجام شود. س
در اینجا مجددن تکرار می کنم، افرادی که دارای ماموریتی می باشند و برایشان کشفیاتی رخ می دهد از قاعده فوق مستثنی هستند.س
برای کسب اطلاعات دقیق تر، به مقالات بخش سیرکمال مراجعه فرمایید.س

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

29.05.2020
                                                                                                             سوال  
..........سلام 
 با توجه به قوانین ثبت نام خودرو در ایران،اگر به اسم کسی ثبت نام کنیم ولی در واقع خودرو برای ماست. یعنی قوانین دولت ما را از خرید منع میکند. آیا این کار جز هفت عامل خلقتی استاد الهی هست؟ سپاس

جواب
چون دقیقن نمی دانم منظور شما چیست و قوانین چگونه است، لذا جواب شما را بطور کلی می دهم .س
اگر این عمل شما به کسی ضربه نمی زند و حقوق کسی را خدشه دار نمی کند و ضمنن مشکلی از مشکلات شما می گشاید، فکر می کنم این عمل ایرادی ندارد. اما اگر این عمل برای ثروت اندوزی و از راه تقلب باشد مسلمن خطاست.س

:سوال در ارتباط با سوال پیش
منظور این است که این تسهیلات شامل ما نمی شود طبق قوانین، با نام شخصی دیگری (البته با رضایت وی) از این تسهیلات استفاده کنیم. چون این تسهیلات یکبار شامل هرنفر میشود.س
جواب
در هر حال جواب از دید من همان است که گفته شد. خودتان باید کلاه خود را قاضی کنید و تصمیم بگیرید.س

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

10.05.2020
                                                                                                             سوال  
..........سلام 
 بالاخره ما نفهمیدیم که باید نماز بخوانیم یا خیر؟ در کل، نظر دانشگاه سیرکمال در باره عبادت چیست؟

جواب
  با سلام
عزیزم، ما در دانشگاه سیرکمال طی ده ها مقاله سعی نموده ایم این معضل را حل نماییم. در اینجا بطور خیلی خلاصه به شما می گویم که امر نماز خواندن یا نخواندن، از دید ما، یک مسئله شخصی می باشد، یعنی اگر دلت می خواهد بخوان و اگر نمی خواهی نخوان. اگر دلت می خواهد در کلیسا دعا کن و اگر نمی خواهی نکن. اگر در معبد، کنیسا، آتشکده، خانقاه و .....  آرامش می گیری به آنجا برو و اگر نه، در گوشه اتاقت دعا کن و اگر هم به هیچ چیز اعتقاد نداری ، هر کاری دلت می خواهد بکن. مسائل مربوط به انسان با خدای خودش، یک امر خصوصی است و ارتباطی به دیگران ندارد. س

عزیزم نظر دانشگاه سیرکمال را خواسته بودی. گرچه بطور کامل در طی چندین مقاله این امر را عمیقن و دقیقن مورد بررسی قرار داده ایم، اما بطور خلاصه می توانم بگویم که :س
س- توجه به خدا داشته باش و با او راز و نیاز کن. در هر کجا و به هر صورت و کیفیت و شکلی که مایل هستی
س- هرچه برای خودت نیک می دانی برای دیگران هم همان را بخواه و عمل کن و هرچه برای خودت مضر می دانی در رفع آن برای دیگران هم کوشا باش
س- قوانینی که مربوط است به حقوق بشر کاملن رعایت کن
و غیره   
برای درک بهتر مطلب، می توانید برای مثال به مقاله «اصول عقاید استاد الهی قسمت اول و قسمت دوم» ، و « اهل حق از دیدگاه دانشگاه سیرکمال» و دیگر مقالات رجوع نمایید.س 
به قول سعدی: عبادت بجز خدمت خلق نیست    به تسبیح و سجاده و دلق نیست.س

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

06.05.2020
                                                                                                             سوال  
..........سلام 
 آیا با گریه کردن برای امام حسین همه گناهان بزرگ و کوچک ما بخشیده می شود؟ اگر اینطور است پس ما چرا باید انسان خوبی باشیم و از گناه چشم پوشی کنیم. هرچه گناه است انجام می دهیم و با یک گریه در مسجد همه آن گناه ها بخشیده می شود. نظر شما چیست؟

جواب
  با سلام
از ابتدای خلقت کل جهان هستی، همراه با قوانینی دیگر، مبدا خلقت یک قانونی را گذاشت که بسادگی قابل تغییر نیست و آن اینکه: از هر کس هر حقی ضایع شود، آن شخص متضرر صاحب آن حق است و نه خدا. این بدان مفهوم است که اگر از کسی خطائی سربزند که طی آن، حق یک نفر پایمال شود، تحت هیچ شرایطی آن شخص خاطی و تبهکار بخشوده نمی شود، حتی اگر آن شخص در اشک خود که برای این یا آن می ریزد، غوطه ور شود. و ضمنن هیچ کس هم نمی تواند او را ببخشد زیرا صاحب حق، خود آن شخص متضرر است. اما از آنجا که به هر حکمی یک یا چند تبصره نیز تعلق می گیرد، در این مورد نیز می توان به استثنائات زیر اشاره نمود:س

 شخصی، حقوق اشخاصی را پایمال کرده است، اما پس از چندی عمیقن پشیمان شده، از صمیم قلب خواهان جبران است و در این ارتباط به خدا و یا یکی از مقربان او متوسل می شود و با سرافکندگی از اینکه حقوق دیگران را ضایع نموده، خواهان کمک خدا می شود.  در این حال، اگر پشیمانی او صمیمانه باشد، خدا شرایط را طوری برای او فراهم می آورد که حق آن شخص متضرر داده شود و راضی گردد.س

یکی دیگر از این تبصره ها مربوط است به افرادی که به یک راه صحیح معنوی وارد شده اند و مسیر کمال روحی را صادقانه طی می کنند و همیشه مراقب هستند که حقوق دیگران را ضایع ننمایند. در این حال نیز خدا به همان صورت فوق و یا از راه های دیگر به او کمک می کند تا بتواند جبران حق کشی های خود را برای افراد متضرر بکند. زیرا هدف خدا آن است که ما هرچه زودتر به رشد نهایی رسیده با دریافت کمال خود به خانه اصلی و ازلی خود بازگردیم. اما کسی که دائمن خطا کند آنهم بطور عمد، به این امید که با یک گریه برای این و یا آن، بخشیده خواهد شد، باید بگویم چنین چیزی یک توهم احمقانه است و روزی چنین فردی باید تا قرنها(برخی اوقات در چندین زندگی) برای اشتباهات خود بپردازد و کسی هم به نفع چنین فردی مداخله نخواهد کرد.س 
آنچه بطور خلاصه گفته شد، تنها بخشی از این ماجراست.س 
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

06.05.2020
                                                                                                             سوال  
..........سلام 
 اگر خدا یکی است پس چرا باید اینهمه دین و مذهب و مسلک و عقاید مختلف وجود داشته باشد؟ آیا این برای بشر گیج کننده نیست؟

جواب
  با سلام
 آنچه نوع انسان تحت عنوان حقوق بشر کشف و ثبت نموده است، در مقابل آن حقوقی که خدا برای نوع انسان تعیین نموده است مانند یک دانه گندم در مقابل همه گندم های جهان است. از طرف دیگر انسانها در رده های فکری مختلف قرار دارند،  زیرا سطح کمال روحی آنها با یکدیگر بسیار متفاوت و گوناگون است. از اینرو برای آنکه حقوق آنها ضایع نشود، لازم بود ادیان و مذاهب و مسلکها و نحله های عقیدتی پرشماری بوجود آیند تا هر کس به فرآخور معلومات ذهنی و درجه کمال خود جذب آنها شود تا بدینوسیله بتواند هر چه سریع تر این هزار عالم کشنده را طی کند و به خانه خود بازگردد. بازهم تاکید می کنم ، گستره حقوقی که خدا برای انسانها در نظر گرفته است حتی در تصور ما انسانها نیز نمی گنجد. اگر می بینیم که نابسامانی و درد و رنج در جهان حاکم است، این محصول دسترنج خود نوع بشر است، والا کسانی که کمی پیشرفت می کنند دیگر هرگز به زمین باز نمی گردند و ادامه کار مربوط به سیرکمال خود را در برزخ می گذرانند.س 

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

03.05.2020
                                                                                                             سوال  
..........سلام 
چطور می توانم غلام خوبی برای استاد الهی باشم؟ چه باید بکنم تا چاکر مورد قبول درگاه باشم؟

جواب
  با سلام
من با اطمینان می توانم به شما بگویم که استاد الهی نه چاکر می خواهد و نه کسی را نوکر می داند. اصل تعلیمات استاد بر این پایه استوار است که همه انسانها با هم برابر هستند ، زیرا همه دارای ذره الهی می باشند و بطور مستقیم از طریق همین ذره با او در ارتباط هستند. بنابراین هیچکس نه نوکر است و نه غلام. اگر می خواهید مورد قبول باشید، شجاعانه و با سرافرازی، دروس سیرکمال را بیاموزید و بند بند آن را یکی پس از دیگری تا آنجا که می توانید اجرا کنید و هرگز نه خود را برتر از دیگران ببینید و نه کوچکتر و یا کمتر از دیگران.س

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

02.05.2020
                                                                                                             سوال  
..........سلام 
 احکام عبادی مانند نماز و روزه ، بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال باید به همان شکل انجام شود ، یا انجام آن در زمان کنونی نیاز نیست، و کارامد بودن آن برای شرایط زمان خاص خود بوده است. به خصوص روزه. با سپاس

جواب
  با سلام
بستگی تام به این دارد که شما در چه مرحله ای قرار داشته باشید. اگر در مرحله شریعت هستید لازم است در هر دینی هستید به لزومات شریعتی همان دین یا مذهب عمل کنید(در صورت داشتن اعتقاد)، اما اگر در مراحل بالاتر هستید، مسئله کاملن فرق میکند و نوع عبادت متفاوت است. برای درک بهتر مطلب به مقاله «مراحل پیشرفت روح» مراجعه نمایید، یا در اینجا کلیک کنید.س

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

01.04.2020
                                                                                                             سوال  
..........سلام 
آیا دعاهای دستجمعی برای رفع بلا، از جمله ویروس کرونا خرافات است یا اثر دارد؟

جواب
  با سلام
اثرات ناشی از تمرکز بر روی یک پدیده ، از مباحث شناخته شده و قابل قبول و حتی اثبات شده در علم است. تله پاتی حقیقی و تغییر در ماده با استفاده از انرژی روحی، مانند خم کردن اشیاء از راه دور، یک نمونه بارز این مقوله است. برای افرادی که به خدا اعتقاد دارند، تمرکز بر او، مخصوصن بطور دستجمعی می تواند اثرات خارق العاده و معجزه آمیزی در پی داشته باشد.  نباید فراموش کرد که از یک طرف علوم آکادمیک دوران جنینی خود را طی می کنند و از طرف دیگر، هنوز دانشمندان مرز بین خرافه و علم را مشخص نکرده اند. درست به همین دلیل ما در مقالات مختلف، سعی در حل این معضل نموده ایم. س

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

01.04.2020
                                                                                                             سوال  
..........سلام 
آیا ویروس کرونا(کوبد 19) یک موجود زنده است؟ اگر جواب مثبت است پس چرا دانشمندان گفته اند که این ویروس یک موجود زنده نیست؟

جواب
  با سلام
از دیدگاه دانشگاه سیرکمال، هیچ موجودی در هیچ کجای جهان هستی یافت نمی شود که زنده نباشد. اصولن در هیچ کجای این پهنه بی انتها با بی نهایت سیاره و موجودات گوناگون، مرگ وجود ندارد. ما در این دانشگاه، مرگ را ترک یک وضعیت و ورود به یک وضعیت دیگر تعریف می کنیم. پس هر آنچه وجود دارد، موجود زنده است.س
در پاسخ به اینکه چرا دانشمندان این ویروس را موجود زنده نمی دانند باید عرض کنم: اول آنکه نمی دانم چنین چیزی را چه کسی گفته است. آیا یک اظهار نظر شخصی است یا خیر؟ در هر حال اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد دلیل آن این است که آنها با  معیار و ملاک و تعاریف مخصوص خود به مقوله بیولوژی می نگرند، اما این بینش و طرز تلقی مسائل در آینده ای نزدیک دگرگون خواهد شد. س 

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

18.03.2020
                                                                                                             سوال  
..........سلام خدمت
بنده ..... و اهل شهرستان....... هستم در خانواده شیعه مذهب زاده شدم تا سه سال پیش با معنویت آشنا شدم و با دنبال کردن برنامه ها و کتاب های عرفانی اطلاعات زیادی کسب کردم از پارسال با شما و اندیشه آنلاین هم آشنا شدم ویدئوها رو همه در یوتیوب دنبال کردم بسیار بسیار بهم کمک کردن از استاد الهی ممنون و شاکریم که افراد لایقی مثل شما رو در میان ما واسطه فیض قرار دادن.س
فقط یک پیشنهاد هم داشتم:س
.من تو سایت اندیشه آنلاین وارد میشم خیلی گیج میشم. کاشکی با چیدمان ساده تری مباحث رو قرار میدادین مجبور شدم برم تو یوتیوب اونجا چیدمان خیلی خیلی عالی بود و فایل هارو راحت با دسته بندی دانلود کردم همچنان دارم مباحث رو دنبال می کنم

جواب
    ..........با سلام خدمت دوست عزیز
سایت پژوهشکده اندیشه آنلاین آلمان بزرگترین سایت اطلاعاتی جهان است که همزمان بیست و سه بخش را به دو زبان(بزودی سه زبان)ارائه می دهد. به همین علت هر روز در فکر آن هستیم که یافتن مقالات را ساده تر کنیم. در حال حاضر به سه روش می توانید مقالات جدید را بیابید.س
روش اول: در صفحه «برگ نخست» سمت راست، لیست مقالات جدید را همراه با بخشی که مقاله در آن انتشار یافته، می توانید بیابید. برای مثال داستان ماتادور بخش داستان و شعر. بدین وسیله می توانید مقاله دلخواهتان را که در آخرین شماره انتشار یافته در بخش مربوطه بیابید.س
روش دوم: در صفحه «همه مقالات و مطالب» می توانید در نیمه اول صفحه، بخشهای متفاوت را ببینید، برای مثال، علوم سیاسی و یا علوم تلفیقی و غیره. پس از وارد شدن به بخش مورد نظر، بالای هر مقاله که تازه انتشار یافته اند نوشته شده است«جدید».س
روش سوم: در نیمه دوم صفحه «همه مقالات و مطالب» همه مقالات هر شماره را می توانید برحسب تاریخ انتشار آن شماره بیابید و هر مقاله که مایل به مطالعه آن باشید می توانید مستقیمن روی آن کلیک کنید. همه شماره های پیش نیز در نیمه دوم همین صفحه قابل مشاهده است.س
از آن گذشته به زودی یک نقشه سایت نیز برای شما دوستان عزیز تهیه خواهد شد.س
با تشکر از شما دوست خوبمان
گروه ارتباطات پژوهشکده اندیشه آنلاین آلمان

18.03.2020
                                                                                                             سوال  
سلام.   همکاری دارم که درمحل کار با رفتار و حرکاتش ، مرا نزد دیگران تحقیر میکند. در جمع دونفره رفتارش خوب است و چند مشکل اینجانب را هم حل کرده. ولی در جمع با رفتار و حرکاتش مرا تحقیر میکند. تاجاییکه توانسته ام نفس اماره خود را مهار کرده ام، تا مثل وی رفتار نکنم. با چنین شخصی چطور رفتار باید کرد تا، نفس اماره بر من مسلط نشود.س

جواب
      کسی که مورد ظلم قرار می گیرد را مظلوم می گویند. در دانشگاه سیرکمال، مظلوم به اندازه ظالم گناهکار است. پس سعی کنید چند مرتبه به او اخطار دهید و اگر عمل نکرد به هر طریق غیر خشونت آمیز از خود دفع شر کنید. برای مثال در حضور دیگران بطور جدی به او اخطار دهید. مراقب باشید دست به خشونت و کاری که برگشت ناپذیر است نزنید.س
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

18.03.2020
                                                                                                             سوال  
یکبار میگن: امواج گرانشی، امواجی ناشی از خود پدیده گرانش است، یکبار میگن(مانند این خانم) ناشی از اختلال جایگاه و یا همان حرکت اجرام است! [منظور، ویدئوکلیپ مقاله سیاهچاله ها می باشد]س
جواب
      حقیقت آن است که اطلاعات بشر از فضا بسیار ناچیز است. اکثر نظریه هایی که در این ارتباط ابراز شده اند، غلط از آب درآمده اند، از جمله ثابت کیهانی انیشتین و یا تز وسعت چهار میلیارد سال نوری انیشیتن-هابل. حتی تفکرات استیون هاوکینز در مورد محو اطلاعات در درون و به وسیله سیاهچاله ها، دارای ارزش حقیقی علمی که بشود آن را ثابت نمود نیست. اما با ارائه علوم تلفیقی، به مرور همه این معضلات حل خواهند شد.س
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

03.03.2020
                                                                                                             سوال  
سلام
میشه تاثیر الکترون و پوزیترون را در حال افراد که ساعاتی حال خوش و سرحال، ساعاتی حال بد ، غمگین ، افسرده و ناراحت و بداخلاق هستند ، که حتی باعث آزار دیگران (عمدی هم نیست )را بفرمایید.س
جواب
با سلام
این مسئله بسیار پیچیده است. بطور کلی اثرات پوزیترونی در دراز مدت می توانند بر روان انسانها اثرات منفی بگذارند و این حالتهایی که شما می گویید را ایجاد کنند. اعمال نیک، اثرات الکترونی ایجاد می کنند و اثرات منفی پوزیترونی را خنثی       می نمایند.س
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

28.02.2020
                                                                                                             سوال  
سلام
شیوع کرونا در ایران زیاد شده است، از دیدگاه دانشگاه سیرکمال، آیا این وضعیت عذاب الهی است؟ چه دعایی باید کرد؟ آیا میشود گفت خدایا ، اگر رضایت توست، جان من را بگیر در مقابل جان خانواده ام(جان خودم را نذر آنها کنم)؟
جواب
با سلام
ببینید، هر دعا و گفتگویی با خدا بسیار نیکوست و هر کس در دعا و گفتگوی خود با او هرچه دلش می خواهد می تواند بگوید. هیچ انسانی نمی تواند برای رابطه مابین خدا و مخلوقش حد و مرز تعیین کند و اگر و اما بگذارد. پس شما هم هرچه می خواهید بگوئید و از او بخواهید. این رابطه متعلق به شماست و او. س
 اما اگر می خواهید دلیل علمی ایجاد ویروس کرونا را بدانید، در همین شماره در دو بخش، این مسئله از دیدگاه دانشگاه سیرکمال مورد بررسی علمی قرار گرفته است. برای مطالعه قسمت اول اینجا کلیک کنید و برای مطالعه قسمت دوم اینجا کلیک کنید. س
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

08.02.2020
                                                                                                             سوال  
 مثل همیشه بسیار عالی و پر از اطلاعاتی که تا بحال شنیده نشده اند. با آنکه من هنوز موفق نشده ام همه مقالات سایت را بخوانم و یا در کانال یوتوب همه را ببینم با این حال نحوه تشریح شما طوری است که می توانم ادعا کنم هر سه مطلب اصلی را درک کردم. سئوالم این است که آیا عقل حیوانی و عقل بشری دقیقا یکی است؟ مرسی و تشکر از شماس
جواب
پاسخ به سئوال حمید علم 77:س
خیر این دو عقل دقیقن یکی نمی باشند. دلیل آن این است که عقل بشری، کمال یافته عقل حیوانی است، اما بدون برخی از غرایز حیوانی. این مقاله مربوط است به مقاله «غریزه و عقل»با  
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

08.02.2020
                                                                                                             سوال  
 ارتباط غریزه حیوانی و عقل بشری و عقل ملکوتی دقیقا تشریح شده است و قابل فهم است. اما چیزی که من متوجه نمی شوم آن است که چرا باید بشر یا همان «تن خاک روح خاک» خلق شود. منظورم آن است که این موجود به چه درد می خورد؟ خواهش می کنم جواب دهید.س
جواب
پاسخ به سئوال مارل سالک 32: س
طبق آموزش های استاد الهی، یک بشر، حدفاصل یک حیوان و یک انسان است. این موجود فقط تا زمانی که در شکم مادر قرار دارد، یعنی در وضعیت جنینی، موجودیت دارد و به محض آنکه بدنیا بیاید با اولین نفس، روح ملکوتی به آن خواهد پیوست. با این وجود ندرتن روح ملکوتی به روح بشری نمی پیوندد و یک «تن خاک روح خاک» بوجود می آید. این امر می تواند مربوط به داده های سیستم کارمای پدر و مادر باشد. این مقاله مربوط است به مقاله «غریزه و عقل»با 
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

08.02.2020
                                                                         «این سوال مربوط می شود بهبه مقاله «علوم تافیقی: مبحث اول: قسمت ششم   
              سوال  
 با سلام، فکر می کنم الکتروپوزیترن را در مقاله قبل توضیح داده اید، اما منظور از «اینتراکسیونهای ذرات زیر اتمی» دقیقا چیست. منظور از این جمله را نیز درست درک نمی کنم "حضور الکتروپوزیترون مساویست با دسترسی ذرات زیراتمی به نقشه و طرح اولیه خلقتی" با معذرت از اینکه سئوالهای زیادی را مطرح می کنم. امیدوارم مرا ببخشید. با تشکر مجددس
جواب
پاسخ به سئوالات امید جم 2020:س
پاسخ به سوال اول: همه ذرات زیراتمی، دائمن و بی وقفه در حال دریافت اطلاعات از محیط و ارسال اطلاعات به محیط اطراف خود و ذرات دیگر می باشند. همه این فعل و انفعالات را اینتراکسیون می نامند.س
پاسخ به سوال دوم: از آنجا که طبق آنچه من از آموزش های استاد الهی درک می کنم، همه اطلاعات مربوط به خلقت در دسترس اولین خلقت «ماهیت» می باشد و طبق دروس علوم تلفیقی، الکترون بازتاب هولوگرافیک «ماهیت» است ، از اینرو دسترسی کامل به همه اطلاعات دارد.س 
با سپاس از توجه شما 
فرامرز تابش

08.02.2020
                                                                                                   «این سئوال مربوط می شود به مقاله «علوم تافیقی: مبحث اول: قسمت پنجم         
 سوال  
 با عرض درود و خسته نباشید از ارائه و تشریح علوم تلفیقی استاد که کاملن جدید می باشند. درست به همین دلیل سئوالات زیادی را برای افرادی مثل من که کمی دقیق هستم پیش می آورد که خدمتتان عرض می کنم. اول آنکه اسپین را درست درک نکردم. دوم آنکه آیا همه ذرات چه لپتون و چه کوارک و چه بوزون همه جرم دار هستند؟ نور چطور؟پیون صفر به چه درد می خورد؟ البته سئوالات زیادی دارم ولی باید یکی دوبار دیگر مقاله را بخوانم شاید مشکل حل شود و مزاحم شما نشوم. متشکرم از زحماتتان تا بعدس
جواب
پاسخ به سئوالات مارال سالک 32: پاسخ به سوال اول: اسپین را می توان تغییر حالت از زوایای مختلف دانست. برای مثال، اسپین یک، به مفهوم آن است که در یک چرخش و یا حرکت ۳۶۰ درجه ای، مجددن با حالت اولیه آن فرمیون روبرو می شویم. با این وصف اسپین یک دوم به مفهوم آن خواهد بود که با چرخش ۷۲۰ درجه ای به وضعیت اولیه آن پدیده کوانتمی خواهیم رسید برای ما در فیزیک نوین ذرات، اسپین، نشان دهنده وضعیت کوانتمی موج است که کد دستورات مربوط به هدف ایجاد موج در آن مستتر است . این قسمت، حاوی اطلاعات ثانوی است. بدینوسیله این موج میداند چه باید بکند تا تجربه او برای تشکیل اولین سنگ بنای خلقت، یعنی یک کوارک تکمیل شود. این اطلاعات در موج پوزیترونی موجود است پاسخ به سوال دوم: در تطبق با آنچه من از آموزش های استاد الهی درک می کنم، اصولن ذره بدون جرم وجود ندارد. این مسئله طی آزمایشی در برن سوئیس در سال 2012 میلادی تقریبن می شود گفت تایید شد پاسخ به سوال سوم: در مورد نور باید بگویم هنوز لازم است تحقیقات بسیار دامنه داری انجام شود. نور شامل پدیده هایی می باشد که برای علوم آکادمیک هنوز روشن نیست. پاسخ به سوال چهارم: مسئله پیون صفر را در بخش علم، تحت عنوان «فیزیک ذرات» در دو شماره، دقیقن توضیح داده ام. لطفن رجوع کنید به سایت پژوهشکده اندیشه آنلاین آلمان/ بخش علم. فقط بطور مختصر می توانم بگویم که پیون، نیروی هسته ای قوی را بوجود می آورد.س
 با سپاس از توجه شما
فرامرز تابش

31.01.2020
                                                                                                             سوال  
 این روزها صحبت از طب اسلامی می شود. می خواستم بدانم نظر شما راجع به طب اسلامی چیست؟س
جواب
من هیچ اطلاعی از چنین طبی ندارم ، اما تا حدودی با طب سنتی ایران و هندوستان که اساس هر دو طب برمی گردد به قبل از اسلام در دوران ایران باستان، آشنا هستم. در هر حال همان طب سنتی ایرانی و یا آیورودای هندی نیز در بهترین حالت     می تواند به عنوان طب مکمل بکار برود و نه طب اصلی. جهان پزشکی توانسته است مشکلات بسیار بزرگی را حل کند و تا حد زیادی سلامت بیماران را به آنها بازگرداند و در حال حاضر قابل جایگزینی نیست.س
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

31.01.2020
                                                                                                        
     سوال  
 بزرگترین گناه در دانشگاه سیرکمال کدام است؟ نظر شما چیست؟س
جواب
انتشار خرافات مذهبی، اِعمال سختگیری به نام دین ، اجبار و تحمیل عقاید و خشکه گرائی و افراط گرایی که همگی باعث انحراف اذهان از خدای واقعی و ایجاد ترس از او می شوند، بدترین و بزرگترین گناه در دانشگاه سیرکمال می باشد.س
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

28.01.2020
                                                                                                        
            
سوال  
 من در خلوت خودم با خدا عهد کردم(بدون نذر یا توقع خاصی از خدا)، فلان مبلغ که به عنوان پاداش که قرار است به من بدهند، را به شخصی کمک کنم. ولی پشیمان شدم. آیا واجب است که پول را به وی بدهم. اصولا چه زمانی عهد با خدا واجب است از دیدگاه استاد الهی؟
س
جواب
مقدمتن باید دانست که نذر، پرداخت مبلغی خاص، بسته به وسع شخص نذرکننده و یا گذشتن از مطلبی از پیش تعیین شده و یا انجام دادن کاری ویژه در مقابل آنچیزی است که از خدا می خواهد. با این حساب آنچه شما انجام داده اید یک نیت است و نه نذر.  به عقیده من، طبق آنچه از آموزش های استاد الهی آموخته ام، چون خودتان به آن پول نیاز دارید و ضمنن خدا هم نیازی به پول ما ندارد و گذشته از آن، چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، از اینرو به عقیده من ایرادی ندارد که پول را ندهید. اما از آنجا که انجام عهد و پیمان با خدا، تاثیرات خوبی در موقعیت معنوی انسان دارد و از نظر روحی هم انسان را قوی می کند، باز هم به عقیده من، اگر می توانید و پرداخت این پول ضربه ای به زندگی شما و خانواده تان وارد نمی کند و اولویت های دیگر را زیر پا نمی گذارد، بهتر است این پول را بدهید. البته در هر حال هرطور قلبتان گواهی می دهد همان کار را انجام دهید . فقط فراموش نشود که حتی زمانی که یک نیت نیک، مثلن در موردی که  شما عنوان فرمودید، یعنی کمک به همنوع، از خاطر  شخص بگذرد، اثر مثبت آن، آنن برای آن فرد ثبت می شود، حتی اگر وی موفق به انجام آن نیت نشود.س
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

قابل توجه دوستان عزیز!س
 پژوهشکده اندیشه آنلاین آلمان، بررسی علمی مسائل مربوط به جهان هستی و موجودات سیاره زمین، بخصوص نوع انسان را در دستور کار خود دارد و به شرعیات نمی پردازد. برای کسب اطلاع از شرعیات و مسائل فقهی، هر فرد باید به فقیهان دین و آیین خود مراجعه نمائید، مگر آنکه مانند سئوال کننده فوق، نظر این پژوهشکده را، از دیدگاه دروس دانشگاه سیرکمال، در مورد مسئله ای خاص جویا باشد.س

02.01.2020
                                                                                                        
          .دومین سئوال در مورد مقاله تلفیق بیولوژی و ریاضی        
سوال  
معادله مورد بحث در واقع فقط مربوط  به اکسیدکلسیم می باشد. چگونه می توان این معادله را به همه مر حله جمادی بسط داد؟س
س
جواب
همانطور که در جواب دوست دیگری که در این مورد سئوال فرموده بودند، عنوان شد، فعلن به دلایلی خاص، این فرمول فقط یک بخش از مرحله جمادی را در برمی گیرد. اما می توان آن را به کل مرحله جمادی نیز بسط داد. اگر در معادله اول، عدد 8 و 20 را حذف نموده جای آن ایکس[1] و وای[2] بگذارید، مسئله حل خواهد شد. زیرا این دو مجهول، عدد اتمی هر عنصر شیمیایی می باشند. در هر حال، فرمول کلی در مقاله ای دیگر ارائه خواهد شد و به بحث عمق تر آن نیز خواهم پرداخت. فعلن هدف آنست که نشان داده شود که علم جدیدی در راه است و با این علم، مرز تفکرات کوانتمی هایزنبرگی را پشت سرنهاده ایم .س
                           [1]x
                           [2]y
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

01.01.2020
                                                                                                        
          .این سئوال در مورد مقاله تلفیق بیولوژی و ریاضی می باشد       
سوال  
معادله ای که شما در مورد مرحله جمادی ارائه داده اید، قابلیت یک معادله ریاضی را ندارد، زیرا با عملهای ریاضی مرسوم، مانند جمع و تفریق و غیره نمی توان هیچ کدام ازعوامل فرمول را بدست آورد. این مسئله را چگونه توضیح می دهید؟ ضمنن من...... استاد دانشگاه.... در شهر.....در رشته ریاضی کاربردی می باشم.س
ناگفته نماند، مقاله «ظهور صفات و کاراکترهای غریزی» را مطالعه نمودم. باید بگویم در نوع خود بی نظیر است و تئوری نوینی در بیولوژی و روانشناسی می باشد.س
س
جواب
کاملن حق با شماست، زیرا من هنوز برخی از علائم ریاضی را توضیح نداده ام و این عمل از روی عمد می باشد. زیرا همانطور که خودتان مستحضر هستید، عمل کپی کردن از روی تحقیقات دیگران، بدون ارائه منبع، امری است که متاسفانه مابین ما ایرانیان بسیار رایج است. از اینرو فرمول را بطور کلی ارائه داده ام، بدون آنکه فعلن به جزئیات آن بپردازم. اما در موقع مقتضی، توضیحات مناسب نیز ارائه خواهند شد و شما خواهید دید که مشکلی که جنابعالی مطرح فرمودید مرتفع خواهد شد. یکی از این مسائل، علامت تاثیر متقابل مابین دو عامل می باشد که در ریاضیات، پدیده ای است کاملن جدید. خود این علامت، دارای معادلات پیچیده زیادی می باشد و همانطور که گفته شد، در جای خود بدان پرداخته خواهد شد. برای اینکه به عرض بنده برسید، یک معادله مربوط به معادله اصلی را برایتان ارسال داشتم. س
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش


                        
14.11.2019                                                                                                                          
سوال  
s.سلام. سومین عامل از هفت عامل خلقتی، تغذیه میباشد. میشه بصورت علمی توضیح بدید غذایی که از راه دزدی باشد، چطور تاثیرش منفی خود را برجا میگذاره
س
جواب
زمانی که یک فرد، قرار می گذارد برای یک ساعت کار مشخص، مبلغ ده دلار دریافت کند، اگر بجای یک ساعت، فقط نیم ساعت برای آن ده دلار کار کند، به این مفهوم است که مبلغ پنج دلار را بدون انجام کار و برخلاف میثاقی که با طرف مقابل گذاشته، دریافت داشته است. از آنجا که هر ماده و شیی در این جهان هستی، دارای روح مخصوص بخود می باشد و بر اساس اصل تبادل اثرات منفی و مثبت از شئی به شئ دیگر، مبلغ دریافت شده بابت نیم ساعت کار، دارای بار منفی پنجاه درصدی  می شود.  زمانی که آن فرد که این پول را در اختیار دارد، این مبلغ را با اجناسی چون شیر، کره، نان ، مربا و .... تعویض می کند، از آنجا که نیمی از این پول دارای بار منفی می باشد، و از طرف دیگر، آن فرد فروشنده باید پول اجناس خود را تمام و کمال دریافت دارد، بار منفی آن ده دلار، از پول به اجناس انتقال می یابد. این بدان معنا می باشد که آن پول، برای فروشنده بلامانع است، اما آن اجناس برای صاحب جدید خود دارای بار منفی شده اند که نوعی انرژی سیاه محسوب می شود و ممکن است حتی تولید بیماری کند و یا در روان کسانی که از آن مواد خوراکی استفاده می نمایند، تاثیرات منفی برجای بگذارد. در نتیجه، سلامت کودک و همه اعضای خانواده، با اثرات منفی انتقال یافته به اجناس خوراکی مورد بحث، در معرض خطر قرار      می گیرد. س 
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش


                        
05.10.2019                                                                                                                          
سوال  
 جمله «چقدر لذت دارد که انسان آماده شود که هرچه خدا بخواهد او هم بخواهد»، را توضیح میدهید. چکار کنیم اعمال ما در راه رضا و خوشنودی خدا باشه، کاری یا کمکی انجام میدهیم، در راه خدا باشه.س
جواب
کار شاقی لازم نیست انجام دهید. سعی کنید درهرکاری که می خواهید انجام دهید، ببینید چطور می خواهید با شما رفتار شود شما هم همانطور آن را انجام دهید و اگر چطور با شما رفتار شود، بدتان می آید شما هم همان را در مورد دیگران انجام ندهید. در صورت تداوم در این فرمولی که استاد الهی به دست ما داده اند «آنچه برخود نمی پسندی بر دیگری روا ندار و آنچه برخود می پسندی برای دیگران هم همان را بخواه» به مرور خواست خدا را بهتر و عمیق تر درک می کنید و به تدریج به مرحله تسلیم می رسید. در این رابطه عمل به اخلاقیات و رعایت حقوق بشر، از اولویت برخوردار است.س
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش


                        
27.09.2019                                                                                                                          
سوال در مورد مقاله «قدمهای اولیه»س  
 اگر طریقت، معرفت و حقیقت برتر از مرحله شریعت می باشند، چرا استاد الهی در آثار خود گفته اند، شریعت در همه مراحل مابعد وجود دارد و از بین نمی رود؟ آیا باید سینه زنی و زنجیرزنی را در مراحل بالاتر ادامه داد؟
جواب
ببینید وقتی از شریعت صحبت می شود، در واقع منظور دو مقوله متفاوت ولی مرتبط با یکدیگر می باشد. این دو مطلب عبارتند است:س
س1- قوانین اساسی و پایه ای، یاهمان ده فرمان موسی. خدا را به وحدانیت بشناس و با او راز و نیاز کن، دزدی نکن، به ناموس مردم چشم بد نداشته باش، احترام پدر و مادر را نگه دار و غیره.س
س2- مناسک و ریتوالهای دینی، مذهبی، مسلکی و عقیدتی. برای مثال در دین اسلام، نماز خواندن جزو مناسک محسوب می شود، حال آنکه در دو مذهب شیعه و سنی، این امر به دو شیوه متفاوت صورت می گیرد. یا همان سینه زنی و زنجیرزنی مورد نظر شما، یک نوع ریتوال است که در مذهب شیعه رواج دارد و سنیها آن را از اساس رد می کنند. همینطور مسائلی مانند حج و روزه که نوعی مناسک دینی و مذهبی محسوب می شوند.س

هر پژوهشگر بی طرفی، به سهولت درمی یابد که ریتوالها و مناسک، در رده های مختلف، با یکدیگر یکسان نیستند و در مذاهب و مسلکهای مختلف، متفاوت می باشند. از این رو، در مراحل چهارگانه، مراسم عبادی با تفاوتات گاه فاحشی به انجام     می رسند که یک امر عادی است. بنابراین آنچه استاد الهی درباره انجام شریعت در همه مراحل بالاتر گفته اند، مربوط می شود به قوانین پایه ای آن، آنطور که در بند یک ، فوقن آمد. با زبان ساده، امری مانند پرهیز از دروغ، که تنها یکی از همان ده فرمان کذایی می باشد، نه تنها در مرحله شریعت، بلکه تا انتهای مرحله حقیقت و کسب کمال نهایی لازم الاجراست. این درحالی است که در هر مرحله بالاتر، قوانین انضباتی بیشتری برآن ده فرمان ساده افزوده می شود، زیرا روح، قوی تر شده و آمادگی انجام دیسیپلین های محکم تری را برای کسب کمال دارد. برای مثال دزدی را می توان در مرحله شریعت با یک کلاه شرعی تبدیل به حلال کرد، کاری که به وسعت بارها به انجام رسیده و می رسد. اما در مرحله حقیقت، حتی استفاده شخصی از خودکار و کاغذ اداره یا سازمانی که سالک در آن کار می کند، نوعی دزدی محسوب می شود.س
با این حال، اصول عقاید استاد الهی کار را آسان نموده و همه آنچه در همه مراحل لازم است را یکجا در اختیار ما قرار داده است. زیرا استاد الهی مرحله حقیقت را جوهرکشی نمود و از دل آن، دانشگاه سیرکمال، که اوج مرحله حقیقت است را بنیان نهاد.س
امیدوارم توانسته باشم در حد فهم خود به سوال شما پاسخ بدهم.س

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش


                        
23.09.2019                                                                                                                          
سوال متفرقه  
 .ببخشید من بعضی مواقع بچه های کوچکم را که مرا عصبانی میکنند کتک میزنم. میخواستم بدانم گناه کتک زدن فرزند از دیدگاه دانشگاه سیرکمال چیست؟بعدش هم عذاب وجدان دارم

جواب
در دانشگاه سیرکمال ، طبق آموزش های استاد الهی، حتی به یک مورچه هم نباید آزار رساند، چه رسد به یک انسان آنهم به یک کودک. برای تربیت، راه های بهتری وجود دارد.س
با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش


                        
22.09.2019                                                                                                                          
سوال متفرقه  
 مهم ترین اصل در دانشگاه سیر کمال رعایت حقوق دیگران است. گناه خوردن مال یتیم و پایمال کردن حق آنها چه تاثیری بر روح خاطی میگذارد و تا چه حدی ازسیرکمالش فاصله میگیرد. کسی که حقش در این حد وسیع پایمال میشود، چگونه برایش جبران میشود و آیا باعث تسریع در سیرکمالش میشود؟س

جواب
خوردن مال یتیم و پایمال کردن حق آنها، اگر به عمد باشد، بدون شک، گناه بزرگی می باشد. اولین اثر آن بر روی روح شخصی که آن مال را تصرف کرده، آنست که به مرور، صفت قسی القبی در او رشد پیدا می کند و به تدریج در صورت ادامه چنین اعمالی، نه تنها میل به اعمال انساندوستانه نخواهد داشت، بلکه هرکجا به هر کس که بتواند برای منافع شخصی و نفسانی خود ضربه وارد می کند.س 
چنین اعمالی در سیستم کارمای روح چنین شخصی ذخیره می شود و اگر به حدنصاب برسد، در همین زندگی دچار مشکلات جدی خواهد شد، در غیر اینصورت در زندگی بعدی خود، بر طبق شدت و یا ضعف آن اطلاعات که در سیستم کارما ثبت شده است، برای آن اعمال نادرست خود خواهد پرداخت. برای مثال در یک خانواده بسیار خشن بدنیا خواهد آمد که در آن، هر نوع فسادی رواج دارد. بدین وسیله روح این شخص در آخر زندگی دردناک خود، درخواهد یافت که این زندگی جهنمی به علت خوردن مال یتیم و فساد های دیگر، در زندگی ماقبل خود بوده است (رجوع کنید به مقاله «پرده آخر»). از این جهت، روح آموزش می بیند و در زندگی های مابعد خود، هرگز به آن کار شنیع و ضد انسانی دست نخواهد زد.س
فاصله گرفتن چنین روحی از سیرکمال برای چنین عملی، بستگی به مدت زمان باقی مانده برای سیرکمال او دارد، و از طرف دیگر به اینکه اعمال و نیات دیگر او تا چه حد منفی بوده است. زیرا سیستمی که خدا برای سیرکمال تنظیم نموده است، بسیار دقیق تر از آنچه ما تصور می کنیم کار می کند.س 
برای شخصی که حقش پایمال شده است دو مورد را می توان در نظر گرفت:س
اول آنکه این یتیم در زندگی قبلی خود، حق این فرد را که در این زندگی حق او را پایمال کرده، ضایع کرده است. در اینصورت سیستم قضایی جهان هستی به گونه ای دیگر عمل می کند.س
دوم آنکه آن کودک که حقش ضایع شده است، هیچ حقی را در هیچ یک از زندگی های قبل، از این فرد خاطی و یا شخص دیگری ضایع نکرده است و حقیقتن مظلوم واقع شده است. در این صورت، حق او یا در همین زندگی و یا در زندگی دیگر بطور قطع و یقین تامین خواهد شد. با یک مثال، پاسخ به سئوال شما را به پایان می برم:س
 دوستی دارم که در زمان جوانی، بنابر دلایلی واهی، مورد ظلم و ستم پدر و برادرانش قرار گرفت و از ارث محروم شد. او با اندک پولی که داشت به یک کشور اروپایی آمد . اما شرایط ، برایش به گونه ای فراهم آمد تا توانست نه تنها دیپلم خود را بگیرد بلکه در رشته پزشکی نیز به طرز معجزه واری قبول شود و بازهم به طرز اعجاب آوری با دریافت کمک های زیاد از همشاگردی هایش، دوران تحصیلات پزشکی را پشت سر گذارد و یک پزشک موفق شود. او در حال حاضر یک زندگی بسیار موفق دارد با سرمایه بسیار زیاد و یک خانواده خیلی خوب. بدین شکل عدالت خدا انجام شد و حق او بطور دیگری پرداخته شد.س
از دست رفتن مال و اموال اشخاص، اگر در راه خدا باشد، به طور حتم در سیرکمال شخص اثر بسیار مثبتی دارد، اما اگر این امر تنها یک مسئله دنیوی باشد، به سیرکمال ارتباطی ندارد.س 

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش


                        
17.09.2019                                                                                                                          
سوال متفرقه  
چرا عرفا در اشعار خود از کلمه «مردان» استفاده می نمودند آیا این امر کم حساب کردن و یا حتی اصلن به حساب نیاوردن زنان نیست؟س

جواب
ببینید شما در واقع از عرفان اسلامی سخن می گویید که در هر صورت متاثر است از شریعت اسلام و این شریعت زن را نصف مرد به حساب می آورد، از جمله در سهم ارث و شهادت دادن . با این حال در مراحل عرفانی، تفاوتی مابین زن و مرد نیست. استفاده از کلمه مردان، مانند این مصرع از یکی از اشعار مولانا «شمس تبریزی ترا هم صحبت مردان کند» به مفهوم «حقیقت یافتگان» است و نه جنسیت فیزیکی افراد. علاوه بر آن، باید وضعیت اجتماعی آن زمان را نیز در نظر گرفت. در آن زمان کسانی که در راه سیر و سلوک قرار می گرفتند، عمدتن مردان بودند و حتی در اکثریت مطلق طریقتهای عرفانی چه در شرق و چه در غرب، زنان را نمی پذیرفتند. از اینرو عملن افراد شناخته شده ای که مراحل بالای سیرکمال را طی نموده بودند، مرد بودند، لذا در اشعار، از این کلمه استفاده می شد، بدون آنکه منظور از این کلمه، جنسیت باشد. در آن زمان، گذشته از برخی استثنائات ، در جوامع اسلامی اصولن زن موضوعیت نداشت و در کارهای اجتماعی دخیل نبود.س 
بدیهی است اگر امروزه کسی بخواهد شعر عرفانی بگوید، بدون شک باید به این امر توجه کند و برای «حقیقت یافتگان» از کلمه ای به غیر از مرد یا مردان استفاده نماید که زنان را نیز شامل شود. در این میان، بنابر گفته استاد الهی، زنان بزرگی بوده اند که مقامات بسیار بالای معنوی داشته اند. از جمله خواهر خود ایشان «شیخ جانی» و یا زنان دیگری در ادیان دیگر، مانند «ماریا ترزا» و یا شازده خانم راجپوتانی «میرآبای» که گفتگوی ارزنده او با یکی از پیران طریقت در هندوستان، پس از آنکه این پیر از قبول وی به عنوان شاگرد، یا به قول هندی ها«برهماچاری» به دلیل زن بودن او، سرباز زد، مشهور است.س 
در دانشگاه سیرکمال استاد الهی، هیچ تفاوتی مابین زنان و مردان نیست. مرد و زن هر دو به یک اندازه حق دارند، به یک اندازه سهم می برند و فرقی مابین رأی یک زن با یک مرد وجود ندارد. لازم است بدانید در این دانشگاه اکثر کارها بدست بانوان است.س

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش


                        
15.09.2019                                                                                                                          
سوال متفرقه  
به چه علت، این سایت هم نام پژوهشکده دارد و هم نام دانشگاه؟ فرق این دو در چیست و این سایت شما کدامیک از این دو است؟

جواب
پژوهشکده ، محل یا پلتفرمی می باشد که در آن به تحقیقات می پردازند و یا نتیجه تحقیقات خود را در آن انتشار می دهند و یا هر دوی این موارد. دانشگاه محلی است که در آن مطالبی را تدریس می کنند. هر دانشگاه ممکن است پژوهشکده نیز باشد، در حالی که هر پژوهشکده ، لزومن دانشگاه نیست. این سایت از آنجهت که مشخصات یک دانشگاه را دارد، دانشگاه سیرکمال، و چون محلی برای پژوهش در جهان علوم آکادمیک، بخصوص در امور مربوط به آموزش های استاد الهی است، یک پژوهشکده نیز می باشد.   س

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش


                        
12.09.2019                                                                                                                          
سوال متفرقه  
در برنامه تلوزیونی........ آقای.........معتقد بود که عشق به خدا دروغ و کذب است. می خواستم نظر شما را در مورد عشق خداوندی، از دیدگاه دانشگاه سیرکمال جویا شوم.س

جواب
مقدمتن باید دانست هر کس مسئول گفتار ، پندار و اعمال خودش می باشد . از اینرو در مورد گفته های آقای معظم له باید از خود ایشان توضیح خواست. اما از آنجا که نظر بنده را در این مورد جویا شده اید، موظف به پاسخگویی هستم به این شرح:س
اتفاقن تنها عشق حقیقی، همان عشق خداوندی می باشد. مابقی، یعنی انواع دیگر عشق، از همان نوع اصلی و پایه ای انشقاق یافته اند. از آنجا که ارتباط روح هر انسان با خدا، یک ارتباط دائمی می باشد که ما در دانشگاه سیرکمال آن را از طریق علمی توضیح داده و مکانیزم آنرا تشریح نموده ایم، خدا برای روح انسان نه تنها بیگانه نیست بلکه تنها مونس و یار و همراه و مشاور می باشد. فرق یک عارف پیشرفته در مرحله عرفان با یک متشرع در مرحله شریعت در آنست که آن عارف، خدای درون خودش را بهتر شناخته و ارتباط روحش را با او درک کرده است. این وضعیت، یعنی آشنایی عمیق تر با خدا، عملن یعنی کسب و دست یافتن به یک نیروی مغناطیسی با اثراتی پرجاذبه که عشق نامیده می شود.س
زمانی که شما به یک قطعه موسیقی مورد علاقه خود گوش می دهید که به استادی تام نواخته شده است، برای مثال قطعه کلاسیک «فصل تابستان» از ویوالدی، به شدت در خود، احساس کشش می کنید و حتی ممکن است اشک از چشمانتان جاری شود. این بدان دلیل است که بوسیله موسیقی، آن ارتباط با خدا تشدید شده است و عشق زیادی در درون روحتان جاری شده است. تا کسی خودش این مراحل را طی نکند، قادر نخواهد بود این عشق را درک کند. عرفای سابق، هنگام ذکر که عمدتن با تنبور و دف و گاهی هم به همراه نی انجام می شد، چنان عشقی را حس می نمودند که آنها را تا ورای مرز از خودبیخود شدن می راند. یک مثال دیگر از واقعی بودن عشق خداوندی آنست که به وضوح شاهد آن هستیم که یک نوازنده چیره دست یکی از ادوات موسیقی، هنگام نواختن،در لحظه ای خاص چشم خود را می بندد. این بدان مفهوم است که آن عشق جاری شده و اصطلاحن او را با خود برده است.س
مقوله عشق را در چند سطر در تعدادی از مقالات، مورد بررسی مختصر قرار داده ام . اما اگر مایلید از منشأ علمی آن اطلاع حاصل کنید، در بخش علوم تلفیقی، مبحث اول، به مقاله «قسمت دوم-بخش دوم»، پاراگراف چهاردهم مراجعه نمایید. س

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش


                        
04.09.2019                                                                                                                          
سوال متفرقه  
باسلام. چطور میشود از اعمال زندگی های پیشین، اگاه شویم، تا چراغی برای نجات ما باشد. آیا شما آموزش های خصوصی یا عمومی را برای افرادی که خواهان قدم در مسیر سیر کمال هستند، را دارید؟

جواب
دانشجویان دانشگاه سیرکمال و اصولن هر کس که در راه شناخت حقیقت به پیشرفتهایی نائل آمده باشد، از نقطه ای به بعد، به مرور، زندگی های گذشته خود را بیاد می آورد. این امر ممکن است در یک زندگی و یا در چند ده زندگی رخ دهد. ضمنن این امکان نیز وجود دارد که بنابر دلایلی خاص مانع کسب اطلاع شخص از رخدادهای زندگی های گذشته اش بشوند. در هر حال امر دستیابی به اطلاعات زندگیهای گذشته، لزومن به پیشرفت ما کمک نمی کند، زیرا برای یک روح ناپخته در صورتی که، برای مثال، ببیند همسر کنونی او مادر وی در زندگی گذشته اش بوده، بسیار ناگوار است و چنین شخصی یقینن تحمل این امر را نخواهد داشت و حتی ممکن است به جنون دچار شود. درست به همین دلیل است که راه ارتباط بانک اطلاعاتی روح با مغز مسدود است.س
برای کسب کمال در دانشگاه سیرکمال، استاد الهی آموزش های زیادی را در دسترس عموم قرار داده اند. ما در سایت اینترنتی اندیشه آنلاین آلمان تا به امروز حدود دویست مقاله را در همین راستا ارائه داده ایم و حدود دوهزار مقاله دیگر در نوبت انتشار قرار دارند. این مقالات دارای پتانسیل کافی برای معرفی شخصیت استاد، آثار، دستاوردها و آموزش های او می باشند. با دنبال نمودن سیستماتیک این مقالات می توانید مانند هزاران نفر دیگر، تعالیم او را دریافت دارید و اگر سوالی در این ارتباط برایتان پیش می آید می توانید با ما در میان بگذارید تا در حد فهم و درک خود از آثار استاد، پاسخ شما را بدهیم.س

برای شروع می توانید به مقاله «قدمهای اولیه در سیرکمال»س
و همینطور مقاله «وظیفه انسان در زندگی های زمینی»س 
و همینطورمقاله «شناخت خود و مبدا» مراجعه نمایید.س 
در این ارتباط همه مقالات بخش «سیرکمال» نافع می باشند.س   

با آرزوی موفقیت
فرامرز تابش

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر